Ford kan nu fortælle, at Danmark er på listen over de 15 europæiske lande, hvor mærket har fået godkendt brugen af det selvkørende Bluecruise-system.
Ford har fået godkendt den avancerede fartpilot ‘BlueCruise’ i 15 europæiske lande, herunder i Danmark.
Det fortæller bilmærket i en pressemeddelelse.
Det betyder, at danske ejere af Mustang Mach-E nu i realiteten kan slippe rattet og lade bilen ‘køre selv’. Helt selvkørende er BlueCruise dog ikke. Langt fra faktisk.
Konkret er der tale om et system på det såkaldte niveau to ud af fem inden for selvkørende teknologi. Det betyder, at føreren kan slippe rattet, men stadig skal holde øjnene og dermed sin opmærksomhed stift rettet mod trafikken.
LÆS OGSÅ: Danmarks næstmest populære bil taget for vanvidskørsel
Ford oplyser, at BlueCruise med den nye godkendelse kan aktiveres på i alt 133.000 kilometer europæisk motorvej, og at det desuden fungerer helt fra motorvejshastigheder og ned til 0 km/t.
Bilister, som har tænkt sig at gøre brug af BlueCruise, må dog finde sig i, at alt bliver overvåget hele tiden. Et kamera i Mustang Mach-E holder ganske enkelt øje med, hvad de laver.
Ford gør dog ikke BlueCruise gratis for nogen overhovedet. Herhjemme skal alle Mustang Mach-E ejere hoste op med 200 kroner om måneden for at få den avancerede fartpilot aktiveret.
Ford er dog hverken først eller sidst med den slags ‘selvkørende’ teknologi. I USA har Mercedes ligefrem lovet at tage skylden for ulykker med selvkørende biler.
Til gengæld kan det tyske mærke rykke endnu længere op, når det kommer til niveauerne af selvkørende egenskaber. Læs mere om det her.
Tilbage hos Ford på niveau to er det ting som: accelerationen, bremsen, vognbanen og afstanden til forankørende bilen nu selv kan styre. Altså lidt mere end en almindelig adaptive fartpilot almindeligvis kan i dag.
I Danmark er det da også personen bag rattet, der er ansvarlig, hvis Bluecruise laver ulykker i trafikken.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her