Intet andet mærke i bilindustrien sætter gang i lige så mange tilbagekaldelser, som Ford har gjort. Det er blevet til 40 af slagsen på 4 måneder.
Ford fortsætter med at tilbagekalde biler i stor stil, fordi der er alvorlige problemer med kvaliteten.
Bilmærket har allerede haft 40 tilbagekaldelser i årets første fire måneder ifølge USA’s trafiksikkerhedsmyndighed NHTSA.
De mange sager involverer populære Ford-modeller som F-150, der nu også er i Danmark, Expedition, Navigator, Explorer, Ranger og Nautilus.
Det høje antal tilbagekaldelser placerer Ford markant foran konkurrenterne. Volkswagen ligger på andenpladsen med 12 tilbagekaldelser i samme periode. Ford ser dog ud til at udbygge føringen med yderligere fem nye tilbagekaldelser.
En af de nye sager omfatter 123.611 pickup og SUV’er. Det drejer sig om 2017-2018 Ford F-150 og Expedition samt 2017-2018 Lincoln Navigator.
Disse biler er udstyret med den 3,5-liters EcoBoost V6-motor. Problemet ligger i hovedcylinderen til bremsen, som kan lække bremsevæske.
Et fald i bremsevæskeniveauet kan påvirke bilens evne til at bremse korrekt. Ford har registreret 90 garantikrav relateret til problemet.
Bremsefejl og softwareproblemer hos Ford
Ejere af bilerne skal hurtigst muligt have deres efterset på Fords egne værksteder. Her vil hovedcylinderen om nødvendigt blive udskiftet. Hvis cylinderen lækker, udskiftes bremseforstærkeren også.
En anden tilbagekaldelse er mere alvorlig. Den kan have ramt 24.655 biler, som Ford har bygget i år.
Bilerne har en 2,3-liters EcoBoost firecylindret motor. Deres motorstyringsmodul (PCM) kan pludselig genstarte under kørsel.
Det kan medføre, at bilen aktiverer håndbremsen under kørsel ved hastigheder over 16 km/t.
En genstart af modulet kan også føre til midlertidigt tab af acceleration. Otte genstarter inden for 18 sekunder kan resultere i, at bilen mister alt trækkraft fra motoren.
Fejl i Explorer, Ranger og Nautilus
Ifølge myndighederne skyldes problemet en programmeringsfejl. Softwaren udløser fejlagtigt en genstart af hele systemet, når der fejlagtigt måles for små værdier.
Løsningen er ifølge Ford en opdatering af PCM-softwaren. Værkstederne vil også inspicere selve gearkassen for skader på parkeringssystemet og udskifte dele om nødvendigt.
Den tredje tilbagekaldelse omfatter 1.168 Ford Ranger og Lincoln Nautilus fra 2024. Her er der tale om en tilbagekaldelse af en tidligere tilbagekaldelse.
Myndighederne bemærker, at bilerne tidligere er blevet repareret forkert. Det er et problem, der ses oftere hos Ford.
Denne gang drejer det sig om bilernes ruder. De reagerer muligvis ikke korrekt ved brug af den globale lukkefunktion.
Ruderne standser ikke automatisk, når de registrerer en forhindring, hvilket kan føre til skader på personer.
For at løse problemet vil forhandlere opdatere softwaren i dørmodulerne på både fører- og passagersiden.
Ford har haft et usædvanligt højt antal tilbagekaldelser i år. Det påvirker et bredt udvalg af deres mest populære modeller. Ejerne af de berørte biler vil blive kontaktet af Ford for at arrangere reparation på et autoriseret værksted.
Hvis du vil læse mere om Ford og mærkets mange problemer, kan du dykke ned i artiklen om 5.000 fabriksnye biler, som mærket muligvis slet ikke kan reparere. Læs mere om hvorfor lige her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk