Ford har efter 47 år lagt deres hatchback Fiesta i graven. Mærket afviser dog ikke, at modellen kan få et comeback. De vil bare ikke gøre hele arbejdet selv.
Fiestaen er død. Eller er den?
Tidligere på måneden rullede den absolut sidste Fiesta af Fords samlebånd på fabrikken Køln, Tyskland… eller gjorde den?
Måske ikke. I hvert fald afviser mærket ikke at genoplive modelnavnet. Ford vil dog ikke gøre hele arbejdet selv.
Det antyder chefen for Fords personbiler i Europa, Martin Sander, i et interview med Autonews.
Direkte adspurgt om Ford-chefen kunne se en Fiesta for sig bygget på Volkswagen elbil-platform ‘MEB’ er Sander absolut ikke afvisende.
– Vi har et meget konstruktivt og positivt samarbejde med Volkswagen, og vi undersøger muligvis muligheder for at tage det næste skridt.
I samme interview understregede Sander dog, at der i den henseende ‘ikke er taget nogen beslutning endnu’.
Skulle Ford genoplive Fiesta-navnet, vil mærket ikke været det første, der puster liv i et gammelt modelnavn på basis af noget en konkurrent har lavet.
Da Toyota i 2019 genoplivede Supra-navnet var det med BMW’s hjælp og teknik. Faktisk bygger japanerne ikke engang bilen selv. Det gør en ekstern fabrik i Østrig med BMW-dele.
På samme fabrik bygges i øvrigt alt fra Mercedes G-Klasse til danske Henrik Fiskers Fisker Ocean. En bil, der længe har været omgærdet af mystik og undrende kunder. Læs mere om det her.