Det var engang, du nærmest ikke kunne sparke dig frem i trafikken for sedaner fra Ford. Men det var en dårlig forretning, indrømmer mærket nu.
Faste Boosted-læsere kan nok godt huske Ford Mondeo. Så længe er det heller ikke siden, at modellen forsvandt ud af programmet.
Men forsvindingsnummeret var der faktisk én altoverskyggende årsag til. Ford tabte nemlig milliarder af både dollar, euro og kroner på sedan-segmentet.
Det fortæller Fords administrerende direktør Jim Farley i et interview med youtuberen Matt Farah.
I lighed med modelprogrammet i USA kan du herhjemme faktisk slet ikke finde en ny Ford sedan-model. Den seneste herhjemme var Mondeo (Fusion i USA, red.), der forsvandt i marts 2022, da produktionen stoppede på mærkets fabrik i Valencia, Spanien.
LÆS OGSÅ: Kvinde var 4 km/t fra at miste 1 måned gammel Tesla
Navnet lever dog videre på en sedan-lignende model. Men den bil er kun forbeholdt kineserne, som Ford i Danmark fandt det nødvendigt at pointere over for Boosted. Læs mere om det her.
Selv siger Jim Farley, at han faktisk elsker sedan-formen. Før sin tid hos netop Ford var Farley bl.a. produktansvarlig på Toyotas Camry-samlebånd i 90’erne.
– Du kigger på én mand, som elsker sedanen. Men sandheden er, at vi tabte milliarder på dem. Og vi er ikke længere i en position, hvor vi har råd til at tabe milliarder på biler.
I interviewet gør Jim Farley det desuden meget klart, at biler som Focus og Fiesta heller ikke kommer igen. Heller ikke selvom Ford måske ville kunne lave penge på det.
Årsagen ligger lige for. Der er ganske enkelt flere penge at hente i andre segmenter. Og penge har Ford brug for. Bilmærket taber 1 million kroner på hver eneste elbil, de bygger. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!