Ford har netop fremlagt kvartalsregnskab med uhyggeligt store tab. Faktisk taber amerikanerne 262.000 kroner på hver eneste elbil.
Fords kvartalsregnskab afslører en ubehagelig sandhed. Ford taber nemlig 262.000 kroner på hver eneste elbil, de sælger.
Selvom mærket øgede sit samlede overskud i tredje kvartal, fortsætter elbiler med at være en blødende økonomisk belastning.
Overgangen til elbiler er en udfordring for mange etablerede bilproducenter, og Ford er ingen undtagelse.
Virksomheden har valgt at adskille sin elbilproduktion i et separat firma, og resultaterne er nedslående. På trods af en reduktion i omkostningerne på 10,6 milliarder kroner og et fald i produktionsomkostningerne for Mustang Mach-E på 35.000 kroner tabte Ford 8,37 milliarder danske på salget af 32.000 elbiler.
Dette svarer til et tab på 262.000 kroner per solgt elbil.
LÆS OGSÅ: Ford trækker sig fra Danmark
– Vi vil fortsat være fokuserede på omkostninger og blive slankere som virksomhed., siger direktør Jim Farley.
Faldende priser på elbiler og stigende omkostninger bidrager til Fords tab. Tidligere i kvartalet måtte mærket ligefrem opgive planerne om at lancere en stor elektrisk SUV, hvilket medførte yderligere omkostninger.
Fords overskud i tredje kvartal skyldes primært den succes, erhvervsbil-afdeling Ford Pro har haft med salg af pickupper og varevogne. Pro-afdelingen noterede sig en omsætningsvækst på 10 procent og et overskud lige under 13 milliarder danske kroner.
Den høje margin på 11,6 procent pr. bil i Ford Pro er noget, som de fleste andre bilmærke med rette misunder. Volkswagen tjener markant under 1.000 kr. pr. bil. Læs mere om det her.
Fords kvartalsregnskab viser tydeligt de udfordringer, der er forbundet med at omstille sig til produktionen af elbiler. Hos konkurrenten Stellantis er man så presse på økonomien, at flere legendariske mærker er truet af lukning. For Chrysler kan det være slut om bare to år. Find den historie og mange flere her på Boosted.dk.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!