Er spillet helt ude for forbrændingsmotoren. Nej, ikke hvis du spørger en række bilproducenter. Nu tyder noget på, at Ford rækker teknologien en hånd.
Toyota – og en række andre, japanske bilproducenter – har svoret at holde forbrændingsmotoren i live. Men japanerne er tilsyneladende ikke de eneste, der mener, det ville være en skam at lægge motoren i graven.
Senest har Ford taget patent på en brint-drevet forbrændingsmotor. Det skriver Muscle Cars and Trucks, som har fundet patentpapirerne hos det amerikanske patentkontor.
Helt konkret har Ford taget patent på en forbrændingsmotor tilsat ladetryk fra en turbo. Altså med den helt store forskel at drivmidlet er brint og ikke benzin. Dermed er brint-teknologien måske ikke helt så dødfødt, som nogen måske tror.
Trods rygter om det modsatte udvikler eksempelvis Hyundai også stadig på både den traditionelle forbrændingsmotor og brint-motoren.
Hvis vi lige skal vende tilbage til Fords nye patent engang, så hævder amerikanerne at have fundet ud af, hvordan det højeksplosive brint skal kontrolleres. Nemlig ved holde blandingen af luft og brændstof for sig via EGR-ventilen og direkte indsprøjtning.
Hertil skal variabel ventilstyring hjælpe med at sørge for, at brinten forbrændes på det helt rigtige tidspunkt.
Forklaringen er selvfølgelig mere teknisk end det. Men det er grundprincippet i den teknologi, Ford nu har patent på. Tegningerne, som Ford har afleveret til patentkontoret, viser kun systemet på én enkelt cylinder. Men det åbner for et liv med brint-drevne V8’ere. Måske flere hvis flere fabrikker (Lamborghini, Ferrari med deres henholdsvis V10- og V12-motorer) kan se noget i idéen.