Det er kun en idé. Eller rettere et patent. Men nu har For det. Altså muligheden for at udstyre elbiler med manuelt gear.
Ford undersøger muligheden for at introducere en manuel gearstang i elbiler. Bilproducenten har sikret sig et patent på et nyt system til netop det formål. Målet er at give føreren en køreoplevelse, der minder mere om den fra biler med forbrændingsmotor.
Patentet har fået navnet „Shifter Assembly For Electric Vehicle‟. Det beskriver detaljerne i systemet, som blev offentliggjort den 20. marts.
Det skriver Top Gear.
Gearstangen i Fords system ligner en traditionel gearstang. Den er dog ikke mekanisk forbundet til en gearkasse, som man kender det. I stedet er den monteret på en forhøjet del af gulvet i elbilen.
Under gearstangen sidder forskellige aktuatorer. De styres af en elektronisk kontrolenhed. Enheden regulerer strømmen fra elbilens batteripakke.
Den kontrollerer også elmotorernes hastighed og det drejningsmoment, de producerer. Når føreren bevæger gearstangen, sendes der signaler til kontrolenheden. De signaler får enheden til at justere motorens ydelse, så det føles som et gearskift.
Fords gearstang simulerer det at køre med manuelt gear… måske
Systemet handler primært om at skabe en bestemt følelse for føreren. Det handler ikke om at skifte faktiske tandhjul i en transmission. Ford har integreret små motorer i gearstangens base.
De små motorer giver haptisk feedback direkte til førerens hånd. Gearstangen kan eksempelvis vibrere for at efterligne fornemmelsen af en stor V8-motor.
Systemet yder også modstand, når føreren flytter stangen mellem de simulerede gear. Det bidrager til en mere autentisk følelse af gearskift.
Gearstangen kan konfigureres på forskellige måder. Den kan fungere som en sekventiel gearstang, hvor man skubber den frem eller tilbage.
Den kan også indstilles til at følge et klassisk sekstrins H-mønster. Da de fleste elbiler ikke har en traditionel transmissionstunnel, tilbyder systemet en smart funktion. Hele gearstangsenheden kan trækkes ned og skjules i gulvet, når den ikke er i brug.
Andre bilproducenter tester lignende systemer
Ford er ikke den eneste bilproducent, der eksperimenterer med den slags teknologi. Hyundai har allerede introduceret et lignende koncept i deres Ioniq 5 N model. Her bruges skiftepadler bag rattet til at simulere gearskift.
Hyundai-systemet efterligner også lyden og følelsen fra en benzinbil for at øge køreglæden. Toyota arbejder ligeledes med lignende idéer til deres elbiler.
Prototyper af Lexus RZ er blevet testet med en simuleret manuel gearstang og endda en koblingspedal. Det er dog stadig usikkert, om de systemer vil finde vej til produktionsmodeller. Mange mener, at skiftepadler er en mere sandsynlig løsning til almindelig kørsel.
Elbiler er kendt for deres øjeblikkelige acceleration. De har ikke brug for gearskift for at levere deres moment hurtigt – nu og her faktisk. Mange af de hurtigste fabriksnye biler på markedet i dag er elbiler.
Men nogle bilister savner den interaktion og førerengagement, som en manuel gearkasse giver. Det er den følelse, Ford og andre producenter forsøger at genskabe med de nye systemer. Formålet er at gøre køreoplevelsen i elbiler mere involverende for entusiaster.
Fords system er på nuværende tidspunkt kun et patent. Ansøgningen blev indgivet tilbage i 2023, hvilket viser, at Ford har arbejdet med ideen i nogen tid.
Om den simulerede manuelle gearstang nogensinde bliver en realitet i Fords elbiler, må tiden vise. Det kunne dog være en interessant måde at tiltrække traditionelle bilentusiaster til elbilernes verden.
Er du interesseret i at læse mere om Ford, elbiler eller den nyeste teknologi inden for bilverdenen? Så finder du masser af artikler, nyheder og tests her på Boosted.dk.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk