Fords nye teknologi kan desuden lytte til bilister og passagerers samtaler og afspille lydbaserede reklamer.
Man kan elske eller hade det. Eller måske begge dele på samme tid. Men reklamer finansierer internettet, og nu skal det måske spytte penge i Fords budgetter.
Det afslører en offentliggørelse fra det amerikanske patentkontor.
Helt konkret er den løsning, Ford har fået patent på, baseret på den enkelte bils konkrete placering, rute, trafik og historiske GPS-data. Altså hvor bilen har befundet sig før.
Selv den type af vej, bilen kører på, kan have indflydelse på hvilke reklamer Ford viser eller afspiller i nye/kommende biler. Systemet aflytter samtaler i bilerne og tilpasser derefter antallet af reklamer i den enkelte bil.
LÆS OGSÅ: Sker 1. januar 2025 – nu skal alle biler gennem dette syn
Hvordan Ford har tænkt sig at bruge reklamerne, og om det er muligt at slå dem fra, fremgår ikke af patentet. Men der er ingen tvivl om, at Ford vil forsøge at hive flere penge op ad bilisternes lommer, selvom disse lommer i forvejen har betalt flere hundredtusinde kroner for en ny bil.
Det fremgår heller ikke, om patentet – rettere sagt reklame-løsningen – bliver en mulighed for at finansiere en ny bil i fremtiden.
Når ret skal være ret, er Boosted.dk også finansieret af reklameindtægter. Men hvad mener du om Fords nye patent? Del din mening med os på Boosteds Facebook-side.
Andre mærker har dog fået verbale tæsk for at forsøge at snige betalingsløsninger ind i biler, som bilister allerede har betalt for. BMW måtte eksempelvis droppe sædevarme på abonnent. Nu forsøger tyskerne sig så med at tage ekstrabetaling for standardudstyr på præcis samme vilkår. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!