Annonce:

Formel 1-kører er for ung: Må ikke køre sin nye bil i 3 år

Mercedes’ Kimi Antonelli har fået en AMG GT 63 S som en del af sin kontrakt. Men færdselsloven i Italien forbyder ham at køre i den de næste 3 år.

Mercedes’ nye Formel 1-talent Kimi Antonelli modtager en kraftfuld Mercedes AMG GT 63 S. En ny italiensk lov forhindrer dog den 18-årige rookie i at køre bilen før 2028.

Den unge Formel 1-kører Kimi Antonelli har fået overrakt nøglerne til en splinterny Mercedes AMG GT 63 S.

Det er sket i forbindelse med Antonellis skifte til Mercedes’ Formel 1-hold fra 2025-sæsonen. Antonelli er kun 18 år gammel.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom han kører verdens hurtigste racerbiler, må han ikke køre sin nye gadebil i hjemlandet Italien. I hvert fald ikke endnu.

Det skriver Motorsport.com.

En særlig italiensk færdselsregel er årsagen. Reglen trådte i kraft den 14. december 2024. Den forbyder nye bilister at sidde bag rattet i biler med en effekt der er større end 75 kW (kilowatt) per ton.

Begrænsningen gælder i de første tre år efter, man har fået kørekort.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kimi Antonelli er født i Bologna og fyldte 18 år i august sidste år. Han bestod sin køreprøve i januar 2025. Derfor er han omfattet af de nye regler frem til januar 2028.

Den nye Mercedes AMG GT 63 S har en effekt på hele 430 kW per ton. Det er langt over den tilladte grænse for nye bilister i Italien. Før lovændringen skulle nye bilister kun vente ét år, før begrænsningen blev ophævet.

Konsekvensen for Antonelli er klar. Han kan sidde bag rattet og lytte til lyden fra bilens 4,0-liters V8-motor med biturbo. Men han må ikke køre den på offentlig vej i Italien de næste tre år. Bilen må blive i garagen eller bruges uden for Italiens grænser.

Antonellis F1-præstationer og potentiale


Paradoksalt nok håndterer Antonelli til daglig Formel 1-biler med kræfter som ingen gadebil kan matche.

Han betragtes som en meget dygtig og præcis racekører. Men et er virkelighedens verden. Noget andet er loven. I dette tilfælde færdselsloven.

Den unge italiener har fået en bemærkelsesværdig start på sin debutsæson i Formel 1. Han overtog sædet efter Lewis Hamilton hos Mercedes. Hvilket uundgåeligt har lagt et vist pres på den 18-årige mand.

Antonelli har dog levet op til udfordringen. Han har samlet 30 point i de første tre løbsweekender. Især under grand prixet i Australien gjorde den unge mand sig bemærket.

Han kvalificerede sig som nummer 16 efter at have fået skader på bilens bund. Alligevel kørte han sig op til en fjerdeplads i et regnfuldt løb.

Annonce:

Teamchef Toto Wolff har da også kommeteret indsatsen i Australien.

– I kvalifikationen var det ikke hans skyld, han ramte bare et bump på det forkerte sted. Han ville have kvalificeret sig meget længere fremme.

Ny italiensk lov rammer Antonellis Mercedes AMG GT

Wolff fortsatte om selve løbet:

– I løbet så vi, at han var i stand til at indhente alle langsomt men sikkert uden at lave fejl. Han havde et lille spin, men ellers er P4 det resultat, han fortjener.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Løbene i Kina og Japan bekræftede hans evner yderligere. Her sluttede han på sjettepladsen i begge løb.

– Jeg tror, vi altid har kendt hans potentiale, siden han var barn. Han præsterer under pres,” siger Toto Wolff.

Ved siden af racerkarrieren kæmper Antonelli med skolearbejde. Han er i gang med sit sidste skoleår og skal balancere racerløb, testkørsler og eksamener.

Annonce:

– Jeg har det sidste skoleår. Jeg har afsluttende eksamener. Så jeg prøver i øjeblikket at finde en dato, hvor jeg kan gøre det (få afsluttet skolen, red.), hvilket er ret svært, forklarede Antonelli for nylig i podcasten ‘The Fast and the Curious’.

– Det ville være en skam bare at stoppe på det sidste skoleår. Og min mor går også op i det, så jeg gør det også for hendes skyld.

Indtil videre må Kimi Antonelli nøjes med at drømme om at køre sin Mercedes AMG GT 63 S på italienske veje.

Imens kan du læse meget mere om Mercedes og andre potente biler her på Boosted.dk. Vi har tidligere skrevet, om hvad det eksempelvis koster at holde Mercedes’ dyreste gadebil til dato kørende, når motoren skal skiftes efter 50.000 kilometer. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også