Det er stadigt stigende omkostninger til reparationer på biler, der får forsikringsselskaberne til at kaste håndklædet i ringen. Totalskader er bare nemmere.
Der er eksempler på biler med buler i dørene, der erklæres totalskadet. Og selvom det kan lyde virkelig småt, er det ikke desto mindre virkeligheden.
I det mindste i USA, hvor forsikringsselskaberne nu erklærer hver femte bil for totalskadet. Det viser tal fra CCC Intelligent Solutions, som mediet Bloomberg refererer til.
Det er især de stigende omkostninger til både selve skadearbejdet og prisen på nye dele, der får forsikringsselskaberne til at gå den vej.
Samme rapport fra CCC viser, at det oftere er biler med forbrændingsmotorer, der afskrives som totalskader. Men det billede kan meget vel ændre sig i takt med, at elbilerne styrtdykker i værdi. Både som nye og som brugte.
LÆS OGSÅ: Kæmpe dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
Enhver bilist, der sætter sig ud i en helt fabriksny bil, må og skal regne med, at bilen styrtdykker i værdi de første år. Men især den nuværende priskrig gør ondt på alle dem, der købte elbiler, før bilmærkerne for alvor begyndte at underbyde hinanden konstant.
Et billede der også tegner sig herhjemme. I hvert fald oplever FDM i stigende grad at få henvendelser fra folk i elbiler, der er bekymrede for, at deres elbiler bliver mindre og mindre værd fra dag til dag. Den tekniske insolvens, som det hedder, er dog ikke nødvendigvis et problem. Læs mere om det her.
At mange biler, også langt flere end før, afskrives som totalskader, er dog ikke nødvendigvis dårligt nyt for alle.
Firmaer, der specialiserer sig i at opkøbe skadede biler, har kronede dage. Det vælter ganske enkelt ind med biler, som andre har vurderet ikke skal være på vejene længere.
At elbiler kan være udsat i den sammenhæng, er der også noget, der tyder på i Danmark. De seneste år er tæt ved hundrede nye elbiler nemlig blevet skrottet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!