En ny undersøgelse fastslår, at partikler fra elbiler kan være mere skadelige, end det der kommer fra udstødningen på en dieselbil.
Partikler fra bremser på elbiler kan være mere skadelige end udstødningsgassen fra dieselbiler. Det konkluderer en gruppe forskere fra University of Southampton.
Partikelforurening er et alvorligt problem, og selvom elbiler ofte fremstilles som et miljøvenligt alternativ til traditionelle biler, viser denne undersøgelse, at de ikke er uden partikelemissioner.
Partikler fra bremseslid kan ifølge forskerne forstyrre celler mere end partikler fra dieseludstødning.
Forskerne understreger, at det er vigtigt at huske, at selvom elbiler ikke udleder udstødningsgas, er de ikke emissionsfrie. De producerer stadig partikler fra friktion og slid på vej, dæk og bremser.
Professor Matthew Loxham fra University of Southampton mener, at resultaterne af undersøgelsen bør få direkte konsekvenser.
– Denne forskning har vigtige konsekvenser for sundhed og fremtidig politik. Efterhånden som vi skifter fra diesel- og benzindrevne biler til elbiler, vil emissionerne af ikke-udstødningspartikler ikke forsvinde.
– Ikke-udstødningsemissioner kan stige over tid, fordi elektriske køretøjer er tungere end køretøjer med forbrændingsmotorer og skaber større friktion på vejen.
Undersøgelsen viser, at almindelige asbestfrie bremseklodser, der har en højere koncentration af kobber, i mange tilfælde forårsager flere giftige partikler end emissioner fra dieselbiler.
Diesel har længe været anerkendt som en stor kilde til partikelforurening, der kan forårsage lungeskader, når vi indånder partiklerne.
Der gøres en stor indsats for at reducere partikelemissionen fra motorer, mens reglerne for bremser stort set mangler.
Ifølge forskerne er køretøjspartikler fra andre kilder end udstødning nu et større problem end udstødning.
Bremserne forårsager de fleste partikelemissioner. James Parkin, hovedforfatter af undersøgelsen siger, at det er en fejl, når bilisterne tror, elbiler ikke er skadelige.
– Folk forbinder generelt forurening fra biler med udstødningsrør. De tror, at elbiler er helt emissionsfrie.
– Elbiler udleder dog stadig partikler på grund af friktion og slid på vejen, dæk og bremser.
I undersøgelsen sammenlignede forskerne dieselemissioner og emissioner fra forskellige typer bremseklodser.
De undersøgte virkningerne på lungeceller fra fire forskellige typer bremseklodser med forskellige kemiske sammensætninger. De koncentrerede sig om de mindste partikler, som er på størrelse med PM 2,5 (partikelværdi) og har en diameter der er 30 gange mindre end et hår.
Partiklerne passerer gennem vores øvre luftveje og ind i vores lunger. Ifølge forskerne forårsager de fire millioner for tidlige dødsfald globalt hvert år.
Resultaterne viste, at asbestfrie belægninger med kobber var de mest giftige og inflammatoriske. De var endnu mere giftige for lungeceller end partikler fra dieseludstødning.
De næstmest giftige var keramiske bremseklodser. Når kobber blev fjernet fra støvet, blev det mindre giftigt.
Forskernes konklusion er, at skiftet til elbiler ikke er nok til at tro, at vi er kommet af med farlige partikeludledninger.
I stedet kan emissionerne stige i takt med, at flere skifter til tungere elbiler. Forskerne vil se en skærpet lovgivning om, hvor meget køretøjer må udlede fra bremser, dæk og vejslid.
En anden omstændighed, som forskerne ikke forholder sig til, er, at mange elbilejere knap nok bruger bilens traditionelle bremsesystem.
Næsten alle elbiler har bremsekraftgenvinding i elmotorerne, hvilket betyder, at en stor del af opbremsningen sker gennem såkaldt rekuperation. Men det er i sig selv også et problem. I hvert fald i de danske synshaller. Læs mere om det her.
Mercedes har på den anden side planer om et bremsesystem, der sidder inde i elmotoren og slet ikke udsender bremsestøv.
Tyskerne hævder, at elbilejere kan bruge elmotoren til at bremse i 98 procent af alle tilfælde. Af samme grund bliver bremseskiverne aldrig slidt op. I hvert fald ikke i teorien.
Læs flere artikler efter annoncerne: