Annonce:

Forskere: Partikler fra elbiler er farligere end diesel

En ny undersรธgelse fastslรฅr, at partikler fra elbiler kan vรฆre mere skadelige, end det der kommer fra udstรธdningen pรฅ en dieselbil.

Partikler fra bremser pรฅ elbiler kan vรฆre mere skadelige end udstรธdningsgassen fra dieselbiler. Det konkluderer en gruppe forskere fra University of Southampton.

Partikelforurening er et alvorligt problem, og selvom elbiler ofte fremstilles som et miljรธvenligt alternativ til traditionelle biler, viser denne undersรธgelse, at de ikke er uden partikelemissioner.

Partikler fra bremseslid kan ifรธlge forskerne forstyrre celler mere end partikler fra dieseludstรธdning.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Forskerne understreger, at det er vigtigt at huske, at selvom elbiler ikke udleder udstรธdningsgas, er de ikke emissionsfrie. De producerer stadig partikler fra friktion og slid pรฅ vej, dรฆk og bremser.

Professor Matthew Loxham fra University of Southampton mener, at resultaterne af undersรธgelsen bรธr fรฅ direkte konsekvenser.

โ€“ Denne forskning har vigtige konsekvenser for sundhed og fremtidig politik. Efterhรฅnden som vi skifter fra diesel- og benzindrevne biler til elbiler, vil emissionerne af ikke-udstรธdningspartikler ikke forsvinde.

โ€“ Ikke-udstรธdningsemissioner kan stige over tid, fordi elektriske kรธretรธjer er tungere end kรธretรธjer med forbrรฆndingsmotorer og skaber stรธrre friktion pรฅ vejen.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Undersรธgelsen viser, at almindelige asbestfrie bremseklodser, der har en hรธjere koncentration af kobber, i mange tilfรฆlde forรฅrsager flere giftige partikler end emissioner fra dieselbiler.

Diesel har lรฆnge vรฆret anerkendt som en stor kilde til partikelforurening, der kan forรฅrsage lungeskader, nรฅr vi indรฅnder partiklerne.

Der gรธres en stor indsats for at reducere partikelemissionen fra motorer, mens reglerne for bremser stort set mangler.


Ifรธlge forskerne er kรธretรธjspartikler fra andre kilder end udstรธdning nu et stรธrre problem end udstรธdning.

Bremserne forรฅrsager de fleste partikelemissioner. James Parkin, hovedforfatter af undersรธgelsen siger, at det er en fejl, nรฅr bilisterne tror, elbiler ikke er skadelige.

โ€“ Folk forbinder generelt forurening fra biler med udstรธdningsrรธr. De tror, โ€‹โ€‹at elbiler er helt emissionsfrie.

โ€“ Elbiler udleder dog stadig partikler pรฅ grund af friktion og slid pรฅ vejen, dรฆk og bremser.

I undersรธgelsen sammenlignede forskerne dieselemissioner og emissioner fra forskellige typer bremseklodser.

De undersรธgte virkningerne pรฅ lungeceller fra fire forskellige typer bremseklodser med forskellige kemiske sammensรฆtninger. De koncentrerede sig om de mindste partikler, som er pรฅ stรธrrelse med PM 2,5 (partikelvรฆrdi) og har en diameter der er 30 gange mindre end et hรฅr.

Annonce:

Partiklerne passerer gennem vores รธvre luftveje og ind i vores lunger. Ifรธlge forskerne forรฅrsager de fire millioner for tidlige dรธdsfald globalt hvert รฅr.

Resultaterne viste, at asbestfrie belรฆgninger med kobber var de mest giftige og inflammatoriske. De var endnu mere giftige for lungeceller end partikler fra dieseludstรธdning.

De nรฆstmest giftige var keramiske bremseklodser. Nรฅr kobber blev fjernet fra stรธvet, blev det mindre giftigt.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Forskernes konklusion er, at skiftet til elbiler ikke er nok til at tro, at vi er kommet af med farlige partikeludledninger.

I stedet kan emissionerne stige i takt med, at flere skifter til tungere elbiler. Forskerne vil se en skรฆrpet lovgivning om, hvor meget kรธretรธjer mรฅ udlede fra bremser, dรฆk og vejslid.

En anden omstรฆndighed, som forskerne ikke forholder sig til, er, at mange elbilejere knap nok bruger bilens traditionelle bremsesystem.

Annonce:

Nรฆsten alle elbiler har bremsekraftgenvinding i elmotorerne, hvilket betyder, at en stor del af opbremsningen sker gennem sรฅkaldt rekuperation. Men det er i sig selv ogsรฅ et problem. I hvert fald i de danske synshaller. Lรฆs mere om det her.

Mercedes har pรฅ den anden side planer om et bremsesystem, der sidder inde i elmotoren og slet ikke udsender bremsestรธv.

Tyskerne hรฆvder, at elbilejere kan bruge elmotoren til at bremse i 98 procent af alle tilfรฆlde. Af samme grund bliver bremseskiverne aldrig slidt op. I hvert fald ikke i teorien.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ