Batteribrande i elbiler er sjældne men ofte meget voldsomme. Det har nogle forskere måske løst med et batteri der slukker sig selv.
En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har udviklet en ny type batteri til elbiler.
Det særlige ved batteriet er, at det kan slukke en brand i sig selv, hvis det skulle ske. Batteriet, der bruger en “trelags fast-polymerelektrolyt”, er også designet til at opretholde god ydeevne, selv efter mange opladninger.
I hvert fald hvis man spørger koreanerne.
Et centralt problem med traditionelle fast polymerelektrolytter i batterier er dannelsen af såkaldte dendritter. Det er små strukturer der kan opstå under opladning og afladning.
Det skriver Carscoops.
Selvom de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne forbindelser og øge risikoen for brand eller eksplosion. Dendritter har i mange år været en udfordring for lithium-metalbatteriers sikkerhed og effektivitet.
Forskerne ved DGIST har forsøgt at løse problemet ved at udvikle en ny elektrolytstruktur. Deres løsning er en trelagskonstruktion, som giver batteriet både stabilitet og funktionalitet.
De ydre lag er bløde, hvilket sikrer god kontakt med elektroderne. Mens det sidste lag er mere robust og styrker batteriets samlede holdbarhed.
For at gøre batteriet endnu mere sikkert er elektrolytten tilsat en brandhæmmende kemisk forbindelse kaldet decabromodiphenyl-ethan.
Resultaterne fra projektet blev præsenteret i en videnskabelig artikel i tidsskriftet Small. Her beskriver forskerne, hvordan deres design kombinerer sikkerhed med effektivitet. Selvom arbejdet er teknisk, kan denne type batteri have stor praktisk betydning for elbiler.
Lithium-metalbatterier er en vigtig del af udviklingen inden for elbilsteknologi. At reducere risikoen for brand er en nødvendighed, når man arbejder med højspændingsbatterier. DGIST-teamets arbejde er et skridt i retning af en mere sikker og stabil batteriteknologi.
Forbedringen af batterisikkerheden har været et centralt fokusområde i forskningen de seneste år. For det er nødvendigt at forbedre sikkerheden i elbiler. Lige nu har frygten for brande eksempelvis fået Grækenland til at forbyde elbiler ombord på færger. Læs mere om det her.
En væsentlig fordel ved batteriet er dets evne til at modstå gentagne opladningscyklusser uden væsentlig nedbrydning. Forskerne fortsætter med at undersøge, hvordan deres teknologi kan forbedres yderligere.
Med en stigende efterspørgsel efter sikre batteriløsninger til elbiler kan denne opfindelse få betydning i mange sammenhænge. Hvornår teknologien kan anvendes i elbiler, kommer de koreanske forskere ikke med et bud på.