Et hold forskere fra Barbados arbejder lige nu på at lave syntetisk benzin af en tangart, der i forvejen betragtes som invasiv.
Det er ikke Porsche, Lamborghini, Toyota og BMW, der arbejder med syntetisk benzin. Det gør et hold forskere på den caribiske ø-stat Barbados også.
Her har man nemlig fundet ud af, at der kan fremstilles brændstof af den invasive tangart Sargasso. Forskerne beskriver den invasive tang som utrolig svær at komme til livs, og som noget ø-staten ‘aldrig løber tør for’.
Det skriver BBC.
– Turismen har lidt meget under tangen, fordi hoteller har brugt millioner på at tackle det. Det har skabt en krise, siger projektets leder, Legena Henry.
Nu er man kommet så langt i projektet, at der er sendt en patentansøgning afsted. Helt konkret er det lykkedes forskerholdet at få en syntetisk benzin ud af spildevand, tangarten og affald fra en gård på øen.
LÆS OGSÅ: Formel 1-legende vil sælge hele sin bilsamling
Den gas, som er resultatet af blandingen, kan helt almindelige biler fint køre på, siger forskerne. Det kræver dog, at bilerne i første omgang konverteres til det.
Den ombygning tager ifølge holdet bag opdagelsen bare fire timer og står i en udgift på 2.500 dollar, svarende til lige knap 18.000 danske kroner.
Sargasso-tangen er ikke den eneste invasive art, der kan komme bilerne til gode. Andre har fundet ud af, at en mindst lige så skadelige søstjerne er perfekt som et alternativ til vejsalt. Og faktisk en del mere effektiv. Læs mere om det her.
I mens forsøger bilfabrikkerne sig med andre veje hen til syntestisk brændstof. Hos BMW er man eksempelvis begyndt at fylde syntetisk diesel på helt fabriksnye biler.
– Det vil vise kunderne, at HVO 100 er en fuldgyldig dieselerstatning. Men med 90 procent lavere CO₂-udledning samlet set, siger BMW’s administrerende direktør Oliver Zipse.
Der er dog også dem, der tror, at enhver form for syntetisk benzin og diesel til personbiler ikke er andet end spild af tid og ressourcer. Det sagde Volkswagens øverste direktør Thomas Schäfer så sent som i marts i år.