Annonce:

Fortryder trussel om lukning – Maserati er fredet

Stellantis har følt sig nødsaget til at udsende sin øverste direktørs, Carlos Tavares, trussel om at lukke Maserati.

Annonce:

– Stellantis gentager et urokkeligt engagement i Maseratis lysende fremtid.

Sådan lyder det nu i en erklæring til Motor1 fra verdens fjerdestørste bilkoncern, Stellantis. Det er ellers mindre end en uge siden, at koncernens administrerende direktør truede med at lukke mærket.

Det er, siger direktøren, koncernen forberedt på, fordi der er en række bilmærker, som ikke tjener penge.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi har ikke råd til at have mærker, der ikke tjener penge, lød den kontante udmelding fra Carlos Tavares.

LÆS OGSÅ: Kæmpe elbil-forhandler er gået konkurs – skylder millioner

Udmeldingen fik straks folk i og omkring bilindustrien til at spekulere i, hvilke mærker der står for skud. De fleste peger på netop Maserati og det ligeledes italienske søstermærke Lancia.

Interessant nok har Stellantis ikke undsagt Carlos Tavares på samme måde, når det kommer til Lancia. Det lille bilmærke forsøger i disse dage ellers at genrejse sig selv.

Lancia håber at kunne vække bilisternes interesse ved at kalde en Peugeot 208-e med andre forlygter for den nye Ypsilon.

Læs mere efter videoen:

Et andet bilmærke, som kan få kniven, er Citroens spin-off DS, fordi mærket kun genererer et minimalt overskud. Det samme er i øvrigt tilfældet hos Lancia.

Selve koncernen Stellantis kom ud af de første seks måneder i 2024 med et overskud på 5,6 milliarder euro, svarende til lige under 42 milliarder kroner. Og selvom det er mange penge, er det næsten 50 procent mindre end samme periode i 2023.

Noget der udover det mindre overskud ligger fast er, at Stellantis skal spare. I hvert fald i USA. Automotive News skriver i denne uge, at koncernen endnu engang tilbyder flere tusinde ansatte penge for at sige op. Senest skete det samme i november 2023.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Herhjemme vil det se sort ud for Maserati, hvis mærkets overlevelse afhang helt og holdent af de danske salgstal. For der er næsten ingen. Den danske importør har solgt bare 6 biler på seks måneder i 2024.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også