Efter 13 år uden manuelt gear i modelprogrammet overvejer Ferrari at give teknikken et comeback. Kunderne efterspørger det, siger udviklingschefen.
Udviklingschef på fabrikken i Maranello Gianmaria Fulgenzi peger på Icona-serien efter kunde-pres og rygter om Lewis Hamiltons ønske om en genfødt Ferrari F40
Ferrari overvejer at give det manuelle gear et comeback. Det sker efter 13 års pause for det ikoniske bilmærke. Det er produktudviklingschef Gianmaria Fulgenzi, der i et nyt interview åbner for muligheden.
Det er især Ferraris mest dedikerede kunder, der efterspørger det manuelle gear igen. De ønsker den mere involverende køreoplevelse tilbage.
En eventuel tilbagevenden til manuelt gear vil sandsynligvis ske i en begrænset serie af. Fulgenzi peger på den eksklusive Icona-serie. Biler i den serie produceres kun i et stærkt begrænset antal. Eksempelvis findes der kun 499 eksemplarer af den åbne Ferrari SP2.
Skifter Ferrari mening, vil det altså betyde, at manuelt gear stadig kun er forbeholdt de få udvalgte få, der har råd til det mærket kan tilbyde i den særlige Tailor Made-afdeling.
Tidligere Icona-modeller som Monza SP1, SP2 og Daytona SP3 havde alle automatgear. En manuel efterfølger vil alt andet lige være en helt anden vej at køre.
Lewis Hamilton drømmer om en genfødt Ferrari F40
Den sidste Ferrari med tre pedaler og manuelt gear var modellen California. Produktionen af den model stoppede tilbage i 2012.
Siden da er hele Ferraris modelprogram gået over til dobbeltkoblingsgearkasser. Det har givet hurtigere gearskift men fjernet et element af forbindelse mellem ejer og bil.
Presset kommer ikke kun fra kunderne. Rygterne siger, at den syvdobbelte Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton vil have sin nye arbejdsgiver til at lave en efterfølger til F40-modellen. Og det med manuelt gear.
Bilen kunne få navnet F44. Det vil i så fald være en hyldest til Hamiltons startnummer i Formel 1.
Ferrari, V12-motoren og fremtiden
Der er dog tekniske udfordringer forbundet med et comeback til teknikken med de tre pedaler. Særligt for Ferraris kraftige V12-motorer. Gianmaria Fulgenzi påpeger det høje moment.
En V12-motor med over 700 Nm kræver en meget robust kobling. Det kan gøre koblingspedalen tung at betjene for føreren. Ferrari skal muligvis begrænse motorens moment i en manuel model for at bilen til at leve med.
En manuel Ferrari i Icona-serien vil sandsynligvis blive ekstremt kostbar. Den seneste Icona-model, Daytona SP3, kostede omkring 24 millioner danske kroner. Og alligevel blev den udsolgt med det samme.
En ny model med en unik, nyudviklet manuel gearkasse kan blive endnu dyrere. Det vil placere bilen i et prislag forbeholdt meget få samlere.
Overvejelserne om manuelt gear kommer på et tidspunkt, hvor Ferrari har stor succes. Mærket satte salgsrekord sidste år. Fabrikken i Maranello har nok ordrer til at holde produktionen kørende helt frem til 2026.
Samtidig lancerer Ferrari sin første elbil i år. Det er et historisk skridt for det italienske luksusmærke. Elbilen skal tiltrække nye kundegrupper.
Hos Boosted.dk følger vi nøje udviklingen hos Ferrari og andre spændende bilmærker. Du kan læse mere om Ferraris historie, fremtid og helt vanvittige indtjening lige her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk