Fra fabrikken har en Toyota Hilux aldrig kunnet fås med større motor end en 4-liters V6’er. Så Francois måtte selv til tegnebrættet for at klemme en V12’er ned mellem forhjulene.
Og ned kom den – V12-motoren, altså. Det er endda af Toyotas egen avl. Mellem forhjulene på pickup’en ligger nemlig et eksemplar den 5 liters 1GZ-FE V12.
Ja, der gør.
Double Apex skriver, at bilen i sin tid blev leveret som en tre-liters dieselhakker med fire cylindre til sin første ejer i Sydafrika. Det, som er sket nu, kalder vi en seriøs opgradering.
V12’eren kommer fra limousinen Toyota Centruy – det samme gør den firetrins automatgearkasse i øvrigt. Men der til skal lægges et sæt Garrett GT35-turboladere, og derfor lander ydelsen på 539 hestekræfter og svimlende 970 newtonmeter.
Bremserne er af uransagelige årsager af samme størrelse som bilen i født med. Lyden fejler dog intet – den Hilux er absolut vanvid på hjul.