Frankrigs industriminister Marc Ferracci har forlangt, at EU hoster op med en europæisk krisepakke der bl.a. skal pumpe støttekroner ud til nye elbiler.
Frankrigs industriminister, Marc Ferracci, forlanger nu, at EU pumper penge i en omfattende krisepakke med støtte til både bil- og stålindustrien i Europa.
Ministeren fremhæver behovet for støtte til europæiske elbiler for at modstå konkurrence fra kinesiske producenter, der har vundet terræn med deres billigere og teknologisk avancerede modeller.
Ferracci peger på, at den europæiske bilindustri, særligt når det kommer til produktionen af elbiler, er under pres fra Kina.
For at sikre europæiske producenters overlevelse og konkurrenceevne, foreslår han, at EU indfører økonomisk støtte til dem, der ønsker at købe europæisk producerede elbiler.
Dette tilskud kunne være baseret på et system, der ligner det, Frankrig allerede har. Her er størrelsen på støtten i kroner og øre afhængig af, hvor miljøvenlig produktionen af bilen har været.
LÆS OGSÅ: 48.000 har bestilt elbil fra 2007 der ikke findes endnu
Ferracci mener, at en sådan ordning kan være et vigtigt skridt mod at styrke europæiske virksomheder i en tid med intens konkurrence.
Det skriver Reuters.
Foruden bilindustrien fremhæver Ferracci også stålsektoren, der ifølge ham står over for lignende udfordringer. Han understreger behovet for strengere importregler over for kinesisk stål, som konkurrerer med europæiske producenter på både pris og teknologi.
Ferracci håber, at EU’s kommende initiativ, kendt som “Clean Industrial Deal,” vil skabe et gunstigt marked for klimavenligt stål. Dette kunne potentielt understøtte EU’s grønne målsætninger ved at reducere industrien’s afhængighed af importeret stål, der ofte er produceret under mindre strenge miljøkrav.
Ferraccis forslag om en krisepakke skal ses som en reaktion på de økonomiske udfordringer, der har ramt flere af Europas store industrier i de seneste år. EU har da også allerede lagt en straftold oveni i den import-told, kinesiske mærker betaler for elbiler.
Den nye regel rammer dog også europæiske bilproducenter. Faktisk mener Volkswagen-gruppen, at reglen kan betyde døden for i hvert fald ét bilmærke. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!