To af de helt store bilindustri-lande gรฅr nu imod de planer, EU har for at forbyde nye forbrรฆndingsmotoriserede biler i 2035.
I disse dage forventes EU at introducere nye emssionskrav โ den sรฅkaldte Euro-norm er nรฅet til sin syvende omgang โ og med det bliver det meget svรฆrt at producere nye benzin-og dieselbiler.
For ikke at sige umuligt. Derfor gรฅr den franske og tyske regering nu imod det kommende EU-forslag. Man vil ganske enkelt have mere tid.
En unavngiven kilde tรฆt pรฅ Frankrigs prรฆsident Emmanuel Macron fortรฆller til Automotive News, at man fra fransk side arbejder for, at Co2-niveau skal nedbringes med 55 procent i 2030. Det skal ses i forhold til det samme niveau i 2021. Men samtidig ser franskmรฆndene, at hybridbiler er en del af lรธsningen i lรฆngere tid, end EU lรฆgger op til.
Kommer til at koste arbejdspladser
Det er en markant lempelse i forhold til EU, der vil have Co2-niveauet fra bilindustrien fra 2021 ned med 65 procent inden 2030. Det tal skal desuden helt vรฆre 0 i 2035, mener EU.
Tysklands transportminister Andreas Scheuer har talt med det tyske pressebureau DPA om problematikken.
โ Jeg tror, at alle bil- og lastbilproducenter er klar over, at strengere emssionskrav kommer. Men de ogsรฅ skal vรฆre teknisk gennemfรธrlige, siger ministeren.
Regeringerne er da heller ikke de eneste, som er bekymrede over de nye emissionskrav. Flere bilfabrikker har ogsรฅ rรฅbt vagt i gevรฆr. Mercedes har decideret sagt, at omstillingen til elbilproduktion kommer til at koste mange arbejdspladser.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: boosted@boosted.dk