Frankrig hæver bilafgiften for benzin- og dieselbiler og sænker samtidig CO2-grænsen for, hvornår afgiften træder i kraft.
Fra årsskiftet bliver det markant dyrere for franske bilkøbere at erhverve sig en bil med forbrændingsmotor, der udleder over en vis mængde CO2. Ændringen betyder, at flere biler vil blive pålagt en forhøjet afgift, kaldet “malus”, og at afgiftens størrelse øges.
Det skriver lokale medier.
Biler, der udleder mere end 193 gram CO2 per kilometer, vil blive pålagt en afgift på 500.000 danske kroner. Denne afgift rammer især de mest tørstige benzin- og dieselbiler. Et af skrækeksemplerne er den nye Land Rover Defender.
Også mindre biler med et lavere CO2-udslip vil blive berørt af afgiftsforhøjelserne. Biler, der udleder mere end 167 gram CO2 per kilometer, vil fremover skulle betale 74.000 danske kroner i afgift.
Det er allerede besluttet, at det højeste afgiftsniveau vil stige yderligere i 2027 og nå op på 675.000 danske kroner. Der er dog undtagelser for visse grupper, blandt andet familier med tre eller flere børn. Ligesom personer med handicap heller ikke skal betale den ekstremt høje afgift.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bil-leverandør i krise – 2.100 mister jobbet nu
Indtægterne fra “malus”-afgiften bruges til at finansiere Frankrigs statslige elbilbonus. En del af denne bonusordning måtte dog suspenderes midlertidigt, da den viste sig at være mere populær end forventet. Læs mere om det her.
Franskmændene er ikke de eneste der bruger de næste par år på at hæve bilafgifterne ganske betragteligt. Det samme er tilfældet herhjemme.
For det første udfases alt støtte til elbiler officelt inden 2035. Men også bare det at eje en bil bliver dyrere. På grund af en politisk aftale er de såkaldte periodiske afgifter steget lige siden december 2020. Stigningerne stopper først i 2026 og rammer alle køretøjer. Selv veteranbiler går ikke fri.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!