Annonce:

Fremtidens asfalt løser voksende problem nu

Farvet asfalt testes lige nu verden over. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, sænker temperaturen med op til 10 grader og forbedrer trafiksikkerheden.

Blå asfalt kan køle veje med op til 10 grader. Den nye teknologi testes flere steder i verden for at modvirke negative effekter af varme. Målet er at sænke temperaturen på vejbaner og forbedre trafiksikkerheden under hedebølger.

Almindelig sort asfalt absorberer en stor mængde sollys. Det er den mørke farve, der er årsagen. Det får temperaturen på vejoverfladen til at stige kraftigt på solrige dage.

Energien fra solens stråler opvarmer asfalten. Den mørke farve reflekterer sollyset dårligt sammenlignet med lysere farver.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ved at farve asfalten blå øges reflektionen af sollys. Det betyder, at mindre varme absorberes af vejmaterialet.

Den blå farve har en højere albedo-værdi end sort. Det betyder, at en større del af solens stråling kastes tilbage i stedet for at blive optaget som varme.

Varm asfalt giver problemer i trafikken

Forskellen i overfladetemperatur kan være betydelig. Målinger viser, at den farvede asfalt kan få temperaturen til at falde med hele 10 grader.

Når asfalt bliver meget varm, bliver den blødere. Det kan skabe udfordringer for trafikken. Især på varme sommerdage.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Især tunge køretøjer som lastbiler og busser kan efterlade dybe hjulspor. Det slider unødigt på vejene og kan kræve hyppigere reparationer.

Et andet problem relateret til varme er trafiksikkerheden. Bindemidlet i asfalten kan nemlig blive frigivet ved høje temperaturer.

Den frigivne bindemiddel lægger sig som en tynd film på overfladen. Det gør vejbanen glat, særligt hvis der kommer en let byge lige efter varmen.

Global test af blå asfalt og fremtidsperspektiver


Varm asfalt bidrager også til et fænomen kendt som ‘Urban Heat Island’ (UHI). Det påvirker den samlede temperatur i byområder negativt.

Effekten betyder, at luften i tæt bebyggede områder opvarmes yderligere af de varme overflader. Asfalten afgiver den lagrede varme til omgivelserne, især om aftenen og natten.

Det kan gøre ophold i byerne mere ubehageligt under hedebølger. Det kan også øge behovet for nedkøling i bygninger. Noget der kræver mere energi.

Teknologien med farvet asfalt er ikke helt ny. I flere lande i Mellemøsten bruges blå asfalt allerede på vejnettet.

Her anvendes den primært til at reducere de høje overfladetemperaturer på veje og gader. Det sker i et forsøg på at gøre omgivelserne mere tålelige.

Forsøg med farvet asfalt foregår også andre steder i verden. I Los Angeles, hvor man ofte kæmpe med høje temperatur, testes den farvede asfalt aktivt flere steder.

Annonce:

Resultaterne fra de forskellige testprojekter følges nøje. Erfaringerne vil vise, hvor effektiv og holdbar løsningen er under forskellige forhold.

Det kan betyde, at teknologier som blå asfalt bliver mere relevante for vejvedligeholdelse. Måske ser vi den farvede asfalt i Danmark eller andre nordiske lande i fremtiden.

Teknologiske løsninger udvikles konstant for at forbedre vores infrastruktur og køretøjer. Særligt når det kommer til selve bilerne.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Porsche, Toyota og BMW mener eksempelvis, at forbrændingsmotoren har en fremtid der ikke bare kan afskrives med et pennestrøg.

Japanerne udvikler eksempelvis en motor, der forbrænder brint. Det samme arbejder Ferrari faktisk i. Omend den vender på hovedet. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også