Det ser måske lidt tomt ud. Den nye forretning er da også blevet mindre, men det er en del af Mercedes’ nye plan.
Som så mange andre bilmærker er Mercedes i gang med at lave om på sin forretningsmodel. En del af det er at lave nye, mindre udstillingslokaler. Forhandlerne skal i stedet fokusere på det digitale. Et af de første steder, det er sket, er hos en forhandler i Atlanta, USA. Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Dansk borgmester vil forbyde ALLE diesel-og benzinbiler: “Helst hurtigst muligt”
Den nyopførte forretning er mindre, end Mercedes’ lokationer plejer at være. Meget mindre. Faktisk står der kun to biler i selve udstillingen. Dog vil interesserede kunder stadig kunne prøvekøre alle Mercedes’ modeller.
Mindre men mere livsstil
Alt andet – bl.a. papirarbejdet – skal foregå hos en nærliggende forhandler. Den moderniserede RBM fra Alpharetta-forretning skal i højere grad tage sig digitalt af kunden. Det er her Mercedes-kunder skal købe sig fattige i ekstraudstyr med andre ord.
– Vi bevæger os væk fra de traditionelle store forhandler-huse for i stedet at fokusere på noget mindre men mere livsstilspræget.
– Her kan folk komme og gå, som de vil. Uden at de skal følge sig tvunget til at købe noget, siger den administrerende direktør for Mercedes-USA Dimitris Psillakis til Automotive News.
Her sparker folk ikke dæk
Det er ikke et sted, hvor folk sparker dæk, siger direktøren.
I stedet er det meningen med de nye Mercedes-forhandlere, at de skal lægge grobunden for online-salg, mener Dimitris Psillakis.
I løbet af de seneste år har den måde, folk køber bil på, da også ændret sig. Og ikke kun på grund af coronapandemien. Også herhjemme handler folk i stigende grad bil på nettet. Det gjorde bl.a. Tesla populært.
Andre mærker opfører midlertidige pop-up-udstillinger. Det har både Porsche, Nio og Polestar gjort flere steder i verden.