Annonce:

Fremtidens parallelparkering: BYD viser vild manøvre på kommende gadebil

Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallelparkere ved at bevæge sig sidelæns. Systemet er en del af mærkets ambitiøse Europa-planer.

En ny luksusbil fra BYD får nu opmærksomhed – ikke for rækkevidde eller hestekræfter, men for noget så jordnært som parkering.

Den kommende Denza Z9 GT kan nemlig parallelparkere ved at “kravle” sidelæns.

Bilen, der er bygget til det europæiske marked, er udstyret med avanceret firehjulsstyring og en ny platform, som gør det muligt for den 5,2 meter lange bil at bevæge sig sidelæns i op til 15 graders vinkel.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det betyder, at bilen kan glide ind i en parkeringsbås, uden føreren skal bakke frem og tilbage. Det koster dog lidt dæk…

Byd udfordrer tysk luksus – og gør parkering til et ret sejt trick

Denza er BYDs nye luksusmærke i Europa, og Z9 GT er den model, som skal få bilister til at kigge efter andet end Audi, Mercedes og BMW. Bilen er tegnet af Wolfgang Egger, som tidligere har designet for bl.a. Alfa Romeo og Lamborghini.

Z9 GT er bygget på BYDs nye “e3”-platform, som er en videreudvikling af deres eksisterende elbilarkitektur.

Platformen understøtter tre separate elmotorer – to bag og en foran – og giver samtidig mulighed for avancerede manøvrer som U-vendinger på under fem meter og at dreje bilen på stedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Som noget nyt har forhjulene hver deres uafhængige styresystem. Det gør det muligt for bilen at rotere omkring sin egen akse – eller lave en såkaldt “crab walk”, hvor bilen glider sidelæns ind i en P-bås.

BYD kører videre – selv med en punktering

Den nye platform indeholder også teknologi, som BYD har hentet fra sin elektriske superbil Yangwang U9. Det gælder blandt andet det aktive affjedringssystem, hvor bilen kan justere støddæmperne individuelt.

Hvis en af bilens dæk punkterer, kan Z9 GT automatisk kompensere og fortsætte med at køre på de resterende tre hjul. Det er ret vildt!


BYD’s nye platform bruger en 8-i-1-løsning, som samler både elstyring, batteristyring, oplader, inverter og gearsystem i én samlet enhed.

Systemet er udviklet til både rene elbiler og plug-in hybrider og er fuldt kompatibelt med BYD’s Blade-batterier.

Denza Z9 GT kommer til Europa i 2026

Denza vil sende rene elmodeller som Z9 GT ud på det europæiske marked allerede i år, mens plug-in hybrider følger efter i 2026. Det er endnu uvist, om “kravle-funktionen” bliver standard i hele modelprogrammet.

Der er heller ikke noget officielt om, hvorvidt funktionen slider unødigt på dækkene, men BYD har offentliggjort en video, som viser systemet i aktion. Og lidt ekstra slid kan ikke undgås. Men hvor ofte parallelparkerer du egentlig?

Z9 GT er en stor bil, men med den nye teknologi bliver parallelparkering pludselig ikke så stor en udfordring. Om det forbliver en gimmick – eller en reel gamechanger – må tiden vise.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Skriv til os: boosted@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med op mod en million unikke brugere og syv millioner sidevisninger hver måned. Har du en idé til en god historie? Så skriv til boosted@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også