Tesla er et godt stykke fra målet om at bygge 1,8 millioner biler inden 2023 rinder ud. Bilmærket kan tage et nyt, men alligevel velkendt, våben i brug.
Skal, skal ikke?
Sådan er der nok mere end et par bilister, der i disse dage spørger sig om. I hvert fald når det kommer til køb af en ny Tesla.
For priserne har siden nytår svinget markant. Og nu kan der være endnu et udsving på vej.
For at nå målet om 1,8 millioner producerede biler i 2023 mangler Tesla næsten 500.000 biler. Biler der skal bygges på mindre end et kvartal. Men interessen er ifølge Thomas Martin, der er senior porteføljemanager hos Tesla-aktionæren Globalt, ved at tørre ud.
LÆS OGSÅ: Thomas hader biler – punkterer dem “fordi nogen er nødt til det”
Det kan Tesla dog redde ved endnu engang at sætte prisen ned. Noget vi måske får svar på, når Tesla i dag præsenterer mærkets seneste kvartalsregnskab.
Men at Tesla dermed ikke kan undgå at tjene mindre pr. bil, kan også betyde en nedtur for mærkets værdi på børsen.
– Som jeg ser det, er en af hovedgrundende til Teslas høje værdiansættelse, ud over at de har højere vækst end andre bilvirksomheder, deres historisk højere marginer sammenlignet med industrien.
– Ser vi dog i aften, at trenden på Teslas nedadgående marginer fortsætter, kan det betyde at aktien bliver straffet, når regnskabet kommer, skriver Oskar Barner Bernhardtsen, der er nordisk investeringsstrateg i Saxo Bank, i en kommentar til Ekstra Bladet.