Siden det kinesiske bilmærke Nio fyrede sin danske chef, har mærket solgt én bil herhjemme. Officielt nægter mærket at have trukket sig.
Det kinesiske bilmærke er ikke lukket i Danmark. Ikke officielt i hvert fald.
Men flere af de menige medarbejdere i den danske afdeling er væk, og det samme er den øverste danske chef.
I stedet har Nio samlet sine ‘aktiviteter’ på et kontor i Sveriges hovedstad Stockholm. Der var ellers planer om både forretninger og flere såkaldte powerswap-stationer (batteriskifte-stationer, red.) i Danmark.
Men det blev kun til én i Slagelse, før Nio besluttede sig for at lukke ned. En nedlukning som Nio dog insisterer på ikke er en nedlukning.
LÆS OGSÅ: Minister vil ophæve benzin-forbud: “Vi skal ikke bestemme”
Indtil marts i år havde Nio 32 ansatte, flere blev dog opsagt vinteren over. Og nu er der formentlig kun en håndfuld tilbage. Det er da heller ikke blevet til særligt mange biler.
Faktisk havde Nio tilbage i marts kun fået 56 biler på danske nummerplader i alt. Og af de 56 er kun 12 decideret købt af private. Da Nio fyrede den danske chef, var det bare ganske kort tid efter at en tredjedel af medarbejderne blev skåret fra.
På det tidspunkt havde Nio fået 2 biler ud på de danske veje i løbet af de første måneder af 2024. Nu viser opdaterede tal fra De Danske Bilimportører, at endnu én Nio har fået danske nummerplader på. Tallene dækker perioden 1. januar til 31. maj 2024.
Til sammenligning fik 17 nye Nio-modeller danske nummerplader i hele 2023. Ude i verden går det dog ikke meget bedre for det kinesiske mærke.
Bl.a. er mærket, der taber mere end 120.000 kr. på hver eneste bil, der sælges, næsten ét år om at betale sine regninger til leverandører. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!