Volkswagen er så presset på økonomien, at det muligvis ikke er nok med 35.000 fyringer frem mod 2030, skriver medie.
Det er ingen hemmelighed, at Volkswagen ikke kan få økonomien til at hænge sammen. Der mangler milliarder i regnskabet. Af samme grund skal 35.000 ansatte fyres frem mod 2030.
I samme ombæring vil Volkswagen lukke flere fabrikker i Tyskland. Noget, der ellers aldrig er sket før.
Ifølge Reuters kan flere kinesiske bilmærker være interesseret i at overtage fabrikkerne for at undgå straftold på elbiler. Men selv med kinesernes penge ser regnskabet blodrødt ud.
Det mener det tyske medie Handelsblatt i hvert fald.
Kilder med kendskab til Volkswagen-planer siger til mediet, at der er behov for yderligere nedskæringer, selvom bilmærket lige har brugt uger på at forhandle sig frem til de mange fyringer og fabrikslukninger.
Kilderne mener, at Volkswagen meget snart vil være nødt til at skære endnu mere ned på omkostningerne. Selv har ledelsen i Wolfsburg foreløbig ingen kommentar til historien.
Men insidere fortæller Handelsblatt, at Volkswagen allerede har udskudt mål om profit med tre til fire år. Det var meningen, at tyskerne senest i 2026 skulle tjene mindst 6,5 procent på hver eneste bil, der ruller af samlebåndet.
Volkswagens bestyrelsesformand Oliver Blume har da også bekræftet, at man ikke vil afvise kinesisk interesse i de fabrikker, der skal lukkes.
VW er dog langt fra det eneste mærke i koncernen, der lukker fabrikker for at finde penge. Audi forlader til februar sin fabrik i Belgien. Og den bliver, trods forhandlinger med bl.a. kinesiske mærker, ikke åbnet igen.
Tilbage står omkring 3.500 ansatte nu uden job. Situationen i Belgien har ført til flere protester, hvor de ansatte har stjålet bilnøgler og brændt dæk ude foran fabrikken. Men det har ikke fået Audi til at skifte mening.
Dermed er der kun én bilfabrik tilbage i hele Belgien. Nemlig den, som Volvo bygger den skandaleramte EX30 på i byen Gent.
Men Volkswagen-koncernen har flere problemer. I denne uge er det nemlig også kommet frem, at mærket dropper at lancere den ‘elektriske Passat’ ID.7 i USA eller Canada.
I en kommentar til de nordamerikanske medier skyder en talsmand ‘skylden’ for den beslutning på ‘det skiftende klima, der omgiver elbiler’.
Om det er en hentydning til den genvalgte præsident Trumps holdning til netop elbiler, kom VW-folkene ikke ind på. Omvendt har Trump allerede gjort det klart, at han vil afskaffe den støtte, amerikanerne kan få til netop nye elbiler. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: