Annonce:

Fyrer over 1.000 ansatte – chef får selv 200 millioner i løn

Mary Barra, topchef for General Motors, fik 6 procent mere i løn sidste år, hvor nu fyrede flere tusinde ansatte. Samlet set fik hun næsten 200 millioner ud af 2024.

Hendes samlede lønpakke på 193 millioner kroner gør hende til en af de bedst betalte ledere i hele bilindustrien.

General Motors (GM) topchef Mary Barra fik sig noget af en lønpakke sidste år. Hendes samlede indtjening nåede op på 193 millioner danske kroner. Det placerer hende solidt blandt de højest lønnede i hele bilbranchen.

Stigningen i hendes løn var på seks procent sammenlignet med året før. Det betyder, at hun ikke bare er en af de bedst betalte ledere i bilindustrien, men en af de bedst betalte erhvervskvinder i det hele taget.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Detroit Free Press.

Den høje løn kom i kølvandet på et år med rekordoverskud for General Motors. Stærke finansielle resultater udmønter sig ofte i store lønpakker til topledelsen.

Barras grundløn udgjorde 13,7 millioner kroner (svarende til 2,1 millioner dollars). Det beløb var dog kun en mindre del af den samlede kompensation.

Hovedparten af lønnen kom fra aktier og bonusser. Mary Barra fik aktier til en værdi af 127,5 millioner kroner (19,5 millioner dollars) samt bonusser for 43,2 millioner kroner (6,6 millioner dollars).

Artiklen fortsætter efter annoncen:

GM-topchefens løn i detaljer

Ud over grundløn, aktier og bonusser indeholdt lønpakken også andre forskellige fordele. Den præcise natur af de fordele er ikke specificeret i de offentliggjorte tal.

Den samlede løn på 193 millioner kroner gjorde Mary Barra til den bedst betalte administrerende direktør blandt de store bilproducenter i Detroit. Det gælder sammenligningen med konkurrenterne Ford og Stellantis.

Fremtiden tegner dog mere usikker for de amerikanske bilgiganter. Især politiske beslutninger kan få stor indflydelse på selskabernes økonomi fremover.


Som det ser ud nu, skal Barra ikke regne med at hente de samme penge hjem på 2025, som hun fik ud af 2024. Langt fra faktisk.

Donald Trumps tidligere udmeldte trusler om toldsatser på 25 procent på importerede autodele kan ramme industrien hårdt. En sådan told forventes at reducere overskuddet betydeligt.

Samlet set anslås det, at tolden potentielt kan koste GM samt konkurrenterne Ford og Stellantis op mod 3,36 milliarder kroner årligt. Det vil uundgåeligt lægge pres på de fremtidige finansielle resultater.

Fremtidige udfordringer for bilindustrien

Et fald i det generelle overskud kan påvirke fremtidige lønninger. Det gælder også for lønpakkerne på direktionsniveau hos de store bilproducenter.

General Motors står bag mange kendte bilmærker som Chevrolet, Cadillac og Buick. Og hos flere af dem er 200 ansatte alene i løbet af den seneste måned blevet bedt om at gå. GM er dog klar til at give elbilerne skylden. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også