I december blev han fyret fra jobbet som direktør for Stellantis. Nu langer Carlos Tavares ud efter sin tidligere arbejdsgiver, som han mener halter efter Kina.
Carlos Tavares, der i december blev fyret som direktør for Stellantis, advarer nu om Kinas dominans på elbilmarkedet. I et nyt interview med den portugisiske nyhedskanal Expresso udtrykker han bekymring over, at Kina er langt foran i udviklingen af elektriske køretøjer.
Tavares mener, at dette har tvunget europæiske bilmærker i en overlevelseskamp. Han understreger, at europæiske bilproducenter står over for en benhård konkurrence, hvor kun de stærkeste overlever.
Den tidligere topchef fortryder dog ikke den beslutning, der i sidste ende førte til hans fyring. Han erkender, at hans vision for Stellantis ikke var i overensstemmelse med resten af bestyrelsens.
– En virksomhed, der har 250.000 ansatte fordelt på 15 bilmærker, kan ikke styres uden én fælles retning, siger Carlos Tavares til Expresso.
Tavares forlod sin stilling i begyndelsen af december efter uenighed om den fremtidige strategi. Han mener, at Kina er “mange år” foran i udviklingen af elbiler.
Ifølge Tavares har de politiske beslutninger truffet af europæiske ledere ført til en blindgyde, der yderligere forværrer situationen for de europæiske bilproducenter.
Carlos Tavares har tidligere mødt kritik fra det amerikanske Stellantis National Dealer Council, en gruppe, der repræsenterer forhandlere af Stellantis-køretøjer i USA.
De hævder, at Tavares har truffet kortsigtede beslutninger for at øge overskuddet på bekostning af den langsigtede sundhed for Fiat-Chrysler Automobiles, den amerikanske del af Stellantis.
Fyringen af Tavares markerer et skifte i Stellantis’ strategi. Det bliver spændende at se, hvordan den nye ledelse vil håndtere de udfordringer, som Tavares har påpeget.
Især Kinas dominans på elbilmarkedet og de europæiske bilproducenters fremtid i en stadig mere konkurrencepræget branche bliver afgørende for Stellantis’ succes.