Annonce:

Fyret direktør får skylden for berømt V8-motors død

Officielt gik han selv. Men reelt blev Carlos Tavares fyret af Stellantis. Nu får han skylden for, at ingen ny bil har den berømte Hemi-V8-motor.

Annonce:

Carlos Tavares, der i sidste uge blev fyret fra posten som administrerende direktør for Stellantis, får skylden for, at HEMI V8-motoren næsten ikke findes i nye biler længere.

Ifølge kilder var det primært Tavares, der tog beslutningen om at droppe den ikoniske motor.

– Alle ville have beholdt den (Hemi-motoren, red.), siger en kilde til CNBC.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Beslutningen om at skrotte HEMI-motoren er blevet et symbol på de udfordringer, der prægede Tavares’ tid som den øverste leder for verdens fjerdestørste bilkoncern.

Flere medier skriver, at beslutningen om at droppe V8-motoren delvis skyldtes en intern magtkamp i Stellantis.

Nogle ansatte så virksomheden som en europæisk koncern, mens andre betragtede det hele som en amerikansk organisation med europæiske afdelinger.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kilder siger til CNBC, at Tavares prioriterede de europæiske mærker, derfor havde han også meget fokus på at få bragt CO2-udslippet ned. Faktisk brokkede han sig højlydt over, at nogle konkurrencer vil have EU til at slække på kommende CO2-krav.

Ifølge mediet kostede den enorme fokus på elektrificering HEMI-motoren livet. Og det er flere amerikanere sure over. Især fordi markedet ikke har omstillet sig til elbiler i det tempo, som bilmærkerne blev stillet i udsigt og langt hen ad vejen selv forventede.

Læs mere efter videoannoncen:

Stellantis’ fremtidige retning er nu usikker efter Tavares’ afgang. En ny administrerende direktør forventes udnævnt i løbet af det kommende år.

Indtil da har den amerikansk-italienske John Elkan taget ansvaret. Der er dog allerede sket flere store ændringer. På mindre end en uge har den tidligere Dodge- og Ram-direktør Tim Kuniskis fået sit job igen. Han gik ellers på pension tidligere på året.

Kuniskis er kendt som en stor fortaler for HEMI-serien af V8-motorer. Og han var selv med inde over, da Stellantis udviklede Hellcat-modellerne til Dodge.

Læs mere efter annoncen:

Spørgsmålet om HEMI V8-motorens fremtid forbliver dog ubesvaret. Stellantis tilbyder stadig HEMI V8-motorer som såkaldte ”crate engines”.

Altså komplette motorer som kunderne selv skal lægge i deres biler. Motoren findes dog stadig i Durango Hellcat, når den triller af samlebåndet. Dodge besluttede tidligere på året at forlænge modellens liv ind i 2025.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også