Hvis det står til TÜV skal alle biler, der har mere end 10 år på bagsmækken, til syn hvert eneste år. Alene i Tyskland vil mere end 24 millioner biler blive ramt.
For at øge sikkerheden på vejene kræver den tyske organisation TÜV nu, at biler ældre end 10 år skal til syn hvert år. Hidtil har et interval på to år været standarden. Ændringen betyder, at cirka 24 millioner biler i Tyskland vil blive omfattet af de nye regler.
TÜV begrunder de skærpede krav med, at ældre biler har en højere risiko for tekniske fejl, der kan gå ud over trafiksikkerheden.
Jürgen Wolz, der er medlem af TÜV Süds bestyrelse, fortæller i et interview til Auto Motor und Sport, at biler, der ikke vedligeholdes regelmæssigt, udgør en potentiel sikkerhedsrisiko.
Et periodisk syn inkluderer en emissionstest og koster omkring 150 euro svarende til næsten 1.200 kroner i Tyskland.
Wolz forsikrer dog, at prisen for syn vil forblive overkommelig på trods af de hyppigere intervaller. Dette skal sikres gennem brug af avancerede testteknologier.
Forslaget om hyppigere syn af ældre biler er ikke nyt. EU-Kommissionen fremsatte et lignende initiativ i 2012, men det blev dengang afvist af EU-landene.
Også den tyske bilistorganisation ADAC kritiserede planerne med henvisning til en undersøgelse, der ikke viste en klar sammenhæng mellem kortere testintervaller og trafiksikkerhed. Ifølge tysk statistik skyldes kun 0,6 procent af ulykkerne tekniske fejl.
TÜV har også fokus på elbiler. De mange moderne funktioner og komplekse assistentsystemer i elbiler kan i øjeblikket kun testes i begrænset omfang.
Wolz understreger behovet for en modernisering af syn, så elbiler kan testes lige så grundigt som biler med forbrændingsmotorer. Dette er afgørende, da andelen af elbiler i trafikken forventes at stige i de kommende år.
Herhjemme er grænsen for periodisk syn vidt forskellig. Fabriksnye biler kan køre rundt de første fire år uden at besøge en synshal. Herefter er der to år imellem besøgene. Når bilen opnår status af veteran er der otte år mellem besøgene.