En automatgearkasse er en meget kompleks del af din bil, og derfor bør du ikke ignorere de serviceintervaller, som fabrikanten foreskriver. Gearkassen har sit eget oliesystem, og gearskift sker via olietryksventiler, så en lille ændring i oliens viskositet kan faktisk have konsekvenser for gearskiftene og i sidste ende ødelægge gearkassen.
Ved et service kan det dog være svært at skifte mere end 60-70% af den samlede oliemængde, da converter, oliekøler, rør og ventiler kan indeholde over tre liter olie. Vi er derfor taget en tur til JTC i Greve, som har investeret i et apparat til skylning af gearkasser, hvilket sikrer, at hele oliemængden bliver fornyet.
Men er der noget om snakken, eller er en skylning af gearkassen overflødig? Ser med her!
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Sådan skylles gearkassen
Hvad koster det?
Et gearkasseservice med skylning koster 2.995 kr. hos JTC i Greve – det er ca. 500 kr. mere end et normalt gearkasseservice uden skylning.
Er det så pengene værd?
Svaret er et kæmpe JA. Det er selvfølgelig ikke muligt for os at vide, om et almindeligt service havde givet samme forbedret følelse på gearskiftene, men med en merpris på kun 500 kr. for at få skyllet gearkassen og derved udskifte HELE gearkassens oliemængde, er vi slet ikke i tvivl – det kan kun være bedre for både gearkasse og samvittighed.
Har du selv lyst til at prøve det, så kan du læse mere og booke tid på www.jtcmb.dk