Vi ved det ikke med sikkerhed. Men det ser ud, som om Tesla har fortrudt et designtræk fra Model 3 og beholder gearvælger-stilken i den faceliftede Model Y.
Tesla har efter at alt dømme besluttet sig for at beholde rat-stilkene i den nye Model Y, efter at have modtaget kritik for at integrere funktionenerne i dem i bilernes infotainment-skærm.
Ændringen kommer i kølvandet på nye sikkerhedskrav fra Euro NCAP, der træder i kraft fra 2026. For at opnå topkarakter i sikkerhedstesten, skal bilens vigtigste funktioner være lettilgængelige for føreren.
Teslas beslutning om at droppe touch-blinklys til fordel for et fysisk greb kan ses som en reaktion på denne udvikling. Imidlertid er det kun Model Y, der får glæde af ændringen. Model 3, S og X beholder foreløbig de omdiskuterede knapper på rattet.
I bilindustrien er der en konstant stræben efter at modernisere og forny klassiske funktioner. Med andre ord spare penge.
Men de innovative løsninger kan vise sig at være upraktiske i brug. Et eksempel fra 1970’erne er Citrëns CX-model, hvor eksperimenter med nye funktioner førte til en række uheld.
Teslas tilbagevenden til det traditionelle greb kan ses som et signal til andre bilproducenter om, at brugervenlighed og sikkerhed bør prioriteres over avanceret teknologi.
Flere bilmærker er begyndt at genindføre fysiske knapper efter at have oplevet kundernes utilfredshed med touch-funktioner. Volkswagen har erkendt, at kunderne ikke er begejstrede for touchpaneler og haptisk feedback.
Også Hyundai følger trenden med at vende tilbage til fysiske knapper. Hos Lucid Motors er holdningen klar; knapperne er kommet for at blive.
Teslas beslutning om at genindføre gearvælgeren i form af et fysiske greb kan ses som et skridt i retning af øget fokus på brugervenlighed og sikkerhed.
Det bliver interessant at se, om andre bilproducenter følger trop og i hvor høj grad fremtidens biler vil balancere innovation med funktionalitet.