Dækgiganten Continental gør klar til at skære den milliarddyre automotive-afdeling fra i et selvstændigt firma. Manøvren koster en formue i tilskud og lån.
Den tyske dækgigant Continental er så presset på økonomien, at automotive-afdelingen, der bl.a. udvikler software til bilindustrien, skilles fra.
Dækgiganten, der oprindeligt investerede betydelige ressourcer i at etablere sig som en væsentlig leverandør til bilindustrien, får ikke det afkast, man havde håbet fra bilafdelingen.
Faktisk har Continental Automotive kostet moderselskabet milliarder af kroner i tab, uden at man har kunnet følge med markedet generelt.
Derfor skal det hele nu skilles fra i et selvstændigt firma. Men det bliver en dyr omgang. For at kunne børsnotere Continental Automotive får firmaet en kapitalindsprøjtning på halvanden milliard euro nu og her.
Det svarer til 11,2 milliarder kroner. Derudover vil det oprindelige Continental AG garantere det nye selskab et lån på 2,5 milliarder kroner.
Det skriver Handelsblatt.
Hele ejerandelen i Automotive-afdelingen placeres i et særskilt selskab og udloddes til aktionærerne og noteres på fondsbørsen som et særskilt selskab, skriver mediet.
Kun Continentals dæk- og industrivirksomhed forbliver en del af det oprindelige firma. Dermed gør tyskerne det samme, som Ford i USA har ved sin europæiske afdeling.
I lighed med den danske afdeling er det Ford Europas tyske selskab nemlig solgt fra den egentlige forretning i USA.
Tyskerne får dog 33 milliarder kroner nu og her. Pengene skal bruges på at indbringe eller i bedste fald indfri det gældsbjerg, bilmærket har oparbejdet.
Med pengene forsvinder den økonomiske garanti, Ford i USA har ydet Europa-afdelingen, dog også helt. Siden 2006 har Ford i USA nemlig garanteret at dække den tyske forretningens eventuelle tab.
Sådan skal det ikke være længere. Selvom de mange milliarder først kommer nu, tyder meget dog på, at Ford har forberedt manøvren i flere måneder.
Allerede i november sidste år blev det meldt ud, at 4.000 stillinger skal spares væk i hele Europa. Samtidig blev ledelseslaget skåret kraftigt ned. Fyringerne skal være indfaset senest i 2027.
Læs flere artikler efter annoncerne: