Kinesiske BYD lover nu, at de vil udstyre elbiler med en 1.000 volts arkitektur. Det skulle betyde, at bilerne lader lige så hurtigt, som en benzinbil tankes.
Bilproducenterne har ikke gjort andet end at love og love de seneste mange år. Og nu gør BYD det samme med en 1.000 volts arkitektur.
Teknologien betyder ifølge kineserne, at deres kommende elbiler lader lige så hurtigt, som man i forvejen kan tanke en benzinbil.
Helt konkret siger kineserne, at der i de nye biler er strøm nok til 400 kilometers kørsel efter 5 minutter i et ladestik.
Det skriver Car News China.
Og hvis der bare er en smule hold i BYD’s påstand, burde det rykke bunden ud af markedet. Langt de fleste elbiler i dag er nemlig kun baseret på et 400 volts system. Kun ganske få som Porsche Taycan og søsterbilen Audi e-tron GT kører med 800 volt.
Her bliver det desuden et spørgsmål om, hvor meget strøm ladestanderne kan skubbe gennem bilerne. Langt de fleste er nemlig slet ikke gearet til den mængde strøm, BYD nu hævder at kunne fylde bilerne med.
Der venter altså noget af en regning i opgraderingen af den i forvejen hundedyre infrastruktur til elbiler, hvis kinesernes løfte skal blive til noget.
Det er i øvrigt ikke alle steder, at det går lige stærkt for BYD. Særligt herhjemme har det ellers gigantiske bilmærke svært ved at slå igennem.
Sidste år fik importøren Nic. Christiancen Gruppen indregisteret lige knap 2.800 BYD-modeller. Nok til 1,6 procent af markedet. Men slet ikke nok til en plads i den generelle top 10.
Det kan da også blive endnu værre for kineserne. Men det er på et helt generelt plan. Venstre har nemlig foreslået at forbyde kinesiske mærker at komme i nærheden af offentlige udbud. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: