Der var engang, hvor alle kørte rundt på dieseldråber. I dag er virkeligheden en anden. Men Volkswagen har en plan.
Volkswagen har annonceret, at fabrikkens seneste generation af firecylindrede dieselmotorer er godkendt til brug med paraffinbrændstoffer – et nyudviklet dieselbrændstof, der indeholder biomasse.
Ifølge bilproducenten skulle brugen af paraffinbrændstoffer betyde et betydeligt fald i udledningen af skadelige stoffer – vi taler om et fald på omkring 70 til 95 procent sammenlignet med konventionel diesel.
Findes allerede i Danmark
Pressemeddelelsen fra Volkswagen fokuserer hovedsageligt på varebiler. Men det tyske mærke fortæller i samme ombæring, at alle VW-modeller med firecylindret dieselmotorer (TDI-maskiner og GTD-biler, red.), som er leveret siden slutningen af juni i år, er godkendt til tankning med det parafinbaseret diesel. Alt sammen i overensstemmelse med EU’s brændstofstandarder.
– Gennem brugen af miljøvenlige brændstoffer i de godkendte Volkswagen-modeller gør vi det muligt for kunder i hele Europa at reducere deres CO2-udledning markant, så snart brændstoffet er lokalt tilgængeligt. Eksempelvis er brugen af paraffinbrændstoffer et fornuftigt supplement. Især for virksomheder med en blandet flåde bestående af biler med el- og fossilbiler, udtaler prof. Thomas Garbe, chef for benzin og dieselbrændstoffer hos Volkswagen i pressemeddelsen.
Paraffinbrændstoffer fremstilles af biologiske rest- og affaldsmaterialer såsom hydrogenbehandlet vegetabilsk olie (HVO-diesel). Faktisk kan HVO-diesel allerede tankes flere steder i Europa – ja, også i Danmark. Det forventes, at HVO-diesel udgør 20 til 30 procent af energibehovet i Europa inden for de næste ti år.
Alle dieseldrevne motorer, også de ældre, kan bruge sidstnævnte type diesel.