Af alle biler på de danske veje er der absolut længst mellem veteranbilerne. Alligevel har Christiansborg for år tilbage besluttet, at ejerne af de gamle biler skal betale mere til statskassen.
Artikel opdateret 31/5 2023 med præcisering af afgiftsberegning:
De kører kun ganske få kilometer om året. Alligevel blev det i forbindelse med den seneste aftale om bilafgifter fra december 2020 besluttet, at veteranbiler også skal være en dyrere fornøjelse at eje.
Helt konkret stiger den periodiske afgift – den såkaldte vægtafgift – med 36 procent frem mod 2026. Dele af stigningen er allerede sat ind.
Sidste år steg vægtafgiften med 6,5 procent. Det samme er sket i år og vil ske både i 2024 og 2025. Før det slår rigtig hårdt med yderligere 10 procent i 2026.
LÆS OGSÅ: Blev du også stoppet her? Politiet gik efter ‘ulovlige ændringer’ på biler
Omvendt gjorde aftalen om bilafgifter det faktisk også en smule lettere at importere veteranbiler til Danmark, da en del mystiske tillæg blev afskaffet. Grundlaget for beregningen af registreringsafgiften er 75 procent af veteranbilens pris før afgift, og dertil kommer et skalaknæk på 25%, som er nyt.
Skåret ud i pap ser regnestykket ud som følger for afgiften på veteranbiler i Danmark:
Der skal betales 25 procent i afgift af de første 65.000 kr., 85 pct. af de næste 65.000-202.200 kr. og 150 pct. af værdien over 202.200 kr.
Var bilen dyr, da den var ny, er den også dyrest at veteran-registrere herhjemme. Det skriver FDM.
For biler mellem 25 år og 35 år vil afgiften stadig skulle beregnes ud fra deres nuværende handelsværdi.
Rammer også helt almindelige biler
Der skal dog ikke længere betales brændstoftillæg eller CO2-tillæg, så her er det blevet billigere at importere en bil ældre end 35 år.
Aftalen om bilafgifter fra 2020 betyder dog også, at der skal betales mere i periodiske afgifter for helt almindelige hverdagsbiler. Her vil alle biler frem mod 2026 skulle betale 36,9 procent mere.