Subaru Canada plejede at køre med i nationale rallymesterskab. Importøren trak sig dog i 2017 – men det skal ikke ligge kunderne til last – tværtimod, faktisk.
Hvis det er noget – udover boksermotoren – som japanske Subaru er synonym med, så er det rallysporten. Vi nævner i flæng Petter Solberg, Colin McRae, ja – selv Ken Block har siddet bag rattet i en Subaru.
Præstationer der ikke sådan lige går i glemmebogen. Heller ikke i Canada, hvor Subaru-importøren indtil 2017 havde sit eget rallyhold. Man deltog bl.a. i det nationale rallymesterskab.
Men blot fordi den tid er fordi, skal kunderne stadig kunne mærke forbindelsen til sporten. Derfor vil Subaru i Canada slå klækkeligt meget af prisen på en ny Subaru, hvis kunderne vil køre rally.
Men.. For der er et men. Faktisk er der flere i form af betingelser, som skal opfyldes, før Subaru vil slå op til 8.000 canadiske dollars svarende til 51.000 kr. af bilens pris.
Det skriver importøren selv i en pressemeddelse.
Her er betingelserne
For det første skal du bo og opholde dig i Canada. Det giver næsten sig selv. Dernæst skal du være i besiddelse af en canadisk rallylicens. Desuden skal bilen købes gennem en officiel Subaru-forhandler i landet, og sidst men ikke mindst så skal bilen bygges om efter de gældende regler inden for canadisk rallysport.
LÆS OGSÅ: Tesla løb tør for strøm: skabte 3 timer kø i p-hus
Altså må bilen hverken have soltag eller almindelige sæder. Ligesom der skal være bur og sikkerhedgodkendte H-seler i bilen. Det er altså ikke canadiere, der havde udset sig en billig daglidagsvogn, som Subaru vil komme i møde.
Når det så er sagt, må 51.000 kr. i rabat være en soild støtte stil snart sagt et hver motorsportsbudget uden for Formel 1.