Han giftede sig til navnet men endte med at gøre bilmærket til en global succes. Juledag døde Osamu Suzuki af lymfekræft. Han blev 94 år gammel.
Japans bilindustri er i sorg, efter Suzukis tidligere administerende direktør Osamu Suzuki, der i mange år var administrerende direktør for bilmærket Suzuki, døde juledag af lymfekræft. Han blev 94 år gammel.
Suzuki, som ikke var relateret til grundlæggeren Michio Suzuki, blev en central figur i virksomhedens historie gennem sit ægteskab med Shoko Suzuki, der er barnebarn af grundlæggeren.
Osamu begyndte sin karriere i bilfirmaet i 1958 og blev hurtigt en del af ledelsen. Allerede i 1978 overtog han posten som bestyrelsesformand, efter at have været administrerende direktør siden 1973.
Det skriver Reuters.
Osamu Suzuki spillede en væsentlig rolle i mærkets globale ekspansion. Under hans ledelse blev især Indien et nøglemarked. I løbet af 1990’erne blev Suzuki dominerende i landet, hvor op mod tre ud af fire solgte biler stammede fra det japanske mærke.
Ud over væksten i Indien etablerede Suzuki sig også på andre markeder. En milepæl var udviklingen af Suzuki Swift i samarbejde med General Motors, en model som senere blev solgt under forskellige mærker afhængigt af regionen. Swift blev introduktionen til det europæiske marked i 1990, hvor modellen opnåede stor popularitet. Bl.a i Danmark.
Osamu Suzuki blev kendt for sin langvarige periode som bilmærkets øverste leder. En rolle han besad i flere årtier.
Han fortsatte som leder helt op i sine 80’ere, indtil han trådte tilbage i 2016. Her kom det frem, at Suzuki havde snydt med en række brændstoftest. Efter sin fratrædelse fungerede han som rådgiver for virksomhedens tilbageværende ledelse.
Suzukis karriere var præget af både succeser og udfordringer. Hans strategiske beslutninger, særligt i forhold til andre markeder end lige det japanske, førte til betydelig vækst. Samtidig var hans ledelse ikke uden kontroverser. Især trak skandalen i 2016 overskrifter.
På trods af hans fratrædelse forblev Osamu Suzuki en central figur i virksomheden og dens historie. Hans rådgivende rolle i de senere år afspejlede direktørens fortsatte indflydelse på bilindustrien, også selvom han nåede en meget høj alder.
Osamu Suzuki er ikke de eneste fra bilernes som har sagt farvel til livet det seneste stykke tid. Marcello Gandini, der tegnede Lamborghini Miura, gik bort i marts måned i år. Kort før det døde en anden helt central figur i tysk bilindustri. Læs mere om det her.