Til dem, der bare ikke kan vente på den nye BMW M2, har Manhart måske løsningen. Den er baseret på M240i og er mere potent end den nyeste M3.
BMW er godt i gang med at udvikle den næste M2’er. Men for BMW-folket, som ikke kan vente længere, har den tyske tuner Manhart måske allerede løsningen. Bilen er i hvert fald mere potent end selv den nuværende M2.
Noget mere.
Tuneren har taget BMW’s nye M240i, den fabrikken kalder G42, og skruet op for rækkesekseren mellem forhjulene. Fra fabrikken yder benzineren med twinturbo-teknologi solide 374 hestekræfter og 500 Nm.
Altså lige indtil Manhart har set på sagerne. Så hedder det nemlig 450 hestekræfter og 650 Nm. Eller bare 30 hestekræfter mindre end storebror G80 M3 i basistrim. Den bil må i øvrigt ‘nøjes’ med 550 Nm.
Skriv under og vi fjerner filteret
Men det er ikke kun delene under hjelmen, tuneren har pillet ved. Også udstødningssystemet er erstattet med et nyt. Et med ventilstyring i øvrigt. På den måde vækker du ikke hele nabolaget med et øredøvende brøl klokken lort om morgenen.
Skriver man som køber under på, at man ikke vil bruge bilen på de tyske veje, vil Manhart tilmed fjerne partikelfilteret og udstyre systemet med en 200 celles racerkatalysator.
Resten af historien om den tunede M240i’er er klassisk Manhart. En dybsort bil med guld-stafferinger, 20″ hjul og en pokkers masse kulfiber. Man har tålmodighed i orden, fortælleren tuneren, at en ny og strammere undervogn er på vej.