Mens Norges regering kort før nytår måtte gentage, at målet ikke er, at udrydde alle benzin- og dieselbiler, står det helt anderledes til på den britiske Ø Sct. Helena i Sydatlanten.
Den britiske ø Sct. Helena, der ligger i Sydatlanten, har besluttet at udrydde alle benzin- og dieselbiler som led i en omfattende omstilling til grøn energi.
Øen, der huser lidt over 5.000 indbyggere, er kendt for sine ældre bilmodeller som Ford Fiesta, Ford Transit og Land Rover Defender. Men nu vil de lokale myndigheder udskifte disse ældre, køretøjer med elbiler, der udelukkende må få strøm fra vedvarende energikilder.
Det skriver Autocar.
På nuværende tidspunkt får Sct. Helena cirka 25 procent af sin energi fra en lille vind- og solcellepark, mens resten stammer fra en dieselbaseret kraftstation.
Dieselen importeres til øen. Og det er meget dyrt for bebeorne.
– Vi bruger omkring 5 millioner pund årligt på at importere diesel, siger Mark Brooks, minister for finans og økonomisk udvikling på øen.
– Det er ikke kun udgiften til at købe dieselen, men også omkostningerne ved at transportere den til øen og overføre den til vores lagerfaciliteter.
– Derfor arbejder vi på at øge vores andel af vedvarende energi. Vi vil nå 80 procent fra vedvarende energikilder inden 2028.
Som en del af indsatsen for at fremme elbiler er der blevet importeret en Subaru Solterra til øen, sammen med en lader, der er leveret af det norske firma Easee.
Laderen er nu verdens fjernest placerede, offentlige ladestation. Den er blevet sat op i hovedstaden Jamestown.
Ifølge Brooks har forsøget allerede haft en effekt: “Tre øboere har tilbudt at købe Solterra’en, og laderen vil blive en del af et netværk, som skal understøtte en kommende flåde af elbiler i 2025.”
Briten Derek Pedley, som allerede ejer en elbil på Sct. Helena, ser positivt på udviklingen.
– Erfaringerne med at køre en elbil her har været gode. Reparationer har været begrænset til bremser og dæk, som er standard for enhver bil, fortæller han til mediet.
Han forventer, at flere hundrede elbiler vil blive importeret inden for fem år og har selv taget initiativ til at importere en lille flåde af elektriske Mini-modeller.
Selvom øen har en fordel i form af ikke-eksisterende told på elbiler, er udfordringerne stadig til stede. Nogle som elbil-ejerne heller ikke går fri af.
Den gennemsnitlige årlige indkomst på 9.000 pund – svarende til 80.000 danske kroner – betyder, at regeringen skal finde yderligere incitamenter for at gøre elbiler til et realistisk valg for de fleste indbyggere.
I Norge, hvor gennemsnitsindkomsten er flere hundredtusinde kroner højere, nåede man ikke i mål med at udkonkurrere benzin- og dieselbilerne helt sidste år. I hvert fald ikke når det kommer til nye biler. Et overvældende flertal af nordmændene tvivler da også på, at det overhovedet kommer til at ske. Læs mere om det her.