Advokat Mogens Broe-Andersen mener, at kravet er helt ude af proportioner. Men hans klient, Kim Nielsen, er ikke den eneste der skylder den slags penge.
Kim Nielsen har en 44 år gammel Yamaha DT 250. For fire år siden opsagde han forsikringen på den gamle motorcykel og pillede pladerne af. Det fortæller han til TV Syd.
Hvad Kim Nielsen ikke lige har tænkt over, er, at motorcyklen stadig er indregistreret. Og siden 1. januar 2019 har det kostet 250 kr. i dagbøder, hvis et indregistreret køretøj ikke som minimum også har den lovpligtige ansvarsforsikring. Tiltaget med bøderne blev i sin tid indført for at komme problemet med uforsikrede motorkøretøjer på de danske veje til livs.
Men reglen rammer altså også sådan en som Kim Nielsen, der bare har sin motorcykel til at stå. For DFIM (Dansk Forening for International Køretøjsforsikring – der har lov til at indkræve dagbøderne på statens vegne – har aldrig sendt ham én eneste dagbøde. Det hævder Kim Nielsen i hvert fald selv.
Så nu har han hyret en advokat til at føre sagen for sig i retten. Også advokaten – Mogens Broe-Andersen – mener, at kravet fra DFIM – er helt ude i skoven.
– Der er intet bevis for, at Kim har modtaget opkrævninger. Den bevisbyrde har DFIM selv. Det er uforståeligt, at de ikke har sendt et anbefalet brev eller skrevet til hans e-Boks, så de kunne dokumentere det, siger advokaten til TV Syd.
Advokaten nævner, at DFIM har en økonomisk interesse i at trække den slags sager længst muligt.
Over for mediet har DFIM nægtet at give et interview om sagen. I stedet svarer man pr. mail, at man er opmærksom på problemet med folk som ‘ignorere’ dagbøderne.