Nissans Skyline-model fik rigtigt nok tilnavnet 'Godzilla', da R32'eren kom til i 1989, men det var faktisk australske journalister, der kom pรฅ navnet, da bilen var ekstremt populรฆr i australsk standardvogns-rรฆs. De hurtigste Skylines havde flere 'hjemmebyggede' australske dele i sig end egentlige tunerstumper fra Japan. Det er bilen fra Gibson Motorsport et godt eksempel pรฅ.
Nogle bilmyter er sรฅ sejlivet, at de nรฆsten bliver til sandheder โ nu afliver vi de stรธrste
Nissan Skyline GT-R er godt nok en japansk bil. Men vidste du, at det ikke var japanerne, som kom pรฅ det legendariske tilnavn โGodzillaโ. En anden japanerhelt er 2JZ-motoren. Men den berรธmte rรฆkkesekser var faktisk ikke den foretrukne motor, da der blev kรธrt racerlรธb med Toyota Supra Mk. IV.
Lad os fรฅ aflivet dem og andre myter
Nissans Skyline-model fik rigtigt nok tilnavnet โGodzillaโ, da R32โeren kom til i 1989, men det var faktisk australske journalister, der kom pรฅ navnet, da bilen var ekstremt populรฆr i australsk standardvogns-rรฆs. De hurtigste Skylines havde flere โhjemmebyggedeโ australske dele i sig end egentlige tunerstumper fra Japan. Det er bilen fra Gibson Motorsport et godt eksempel pรฅ.Alle automatgearkasser er skrald. Ah, vent lige et รธjeblik. Vel at mรฆrke et รธjeblik du ikke registere. Moderne automatgearkasser skifter i dag langt hurtigere, end selv den hurtigste racerkรธre kan gรธre det manuelt. Indrรธmmet, ikke alle automatgear skifter lige lรฆkkert, men teknologien er der. Det er ikke som i โgamle dageโ, hvor du skulle vente en halv evighed pรฅ, at torque converteren lagde nรฆste gear ind.Toyota Supra Mk.IV gjorde 2JZ-motoren berรธmt. Eller er det omvendt? Anyway, de fleste Supra Mk.IV, der blev brugt pรฅ racerbaner, kรธrte ikke med 2JZ. Nok kan et firecifrede antal hestekrรฆfter nemt lokkes ud af rรฆkkesekseren, men ulemperne ved motoren er, at det er stor, tung og frem for alt overraskende hรธj jernkonstruktion. Derfor kรธrte mange Supraโere med firecylindrede motorer pรฅ racerbanen. Hรธje biler er de sikreste i trafikken. Og dog. Har du nogensinde hรธrt om svenskernes โelg-testโ. Det er bestemt ikke alle SUVโer, der er lige begejstret for stresstesten af det hรธjere tyngdepunkt. Prรธv selv at google det. Overraskende mange har svรฆrt ved at holde sig pรฅ alle fire hjul. For nogle er det endda endt helt galt pรฅ enten siden eller med hjulene i vejret. En anden ulempe ved SUVโer er vรฆgten. Der skal selvsagt mere til at stoppe en tungere, hรธjere bil i fart end en lavere og lettere. Og det er ikke altid, at trafikken foran flytter sig hurtigt nok
Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:
Tak fordi du lรฆste med. Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Boosted.dk er Danmarks stรธrste bilmedie med op mod en million unikke brugere og syv millioner sidevisninger hver mรฅned. Har du en idรฉ til en god historie? Sรฅ skriv til boosted@boosted.dk