Grækenland forbyder nu bilister i elbiler med mere end 40 procent strøm på batteriet at køre ombord på færger i hele landet.
Siden april har det været forbudt for elbiler med mere end 40 procent strøm på batteriet at køre ombord på færger i Grækenland.
Det samme gælder i øvrigt plugin-hybrider. Det skriver tysk ADAC.
Det tyske svar på FDM skriver, at strømniveauet på samtlige elbiler tjekkes, før bilisterne får lov til at køre ombord. De nærmere bestemmelser fremgår desuden af en række større, græske rederiers hjemmesider.
Den nye regel gør livet som elbil-ejer mere besværligt i Grækenland. I hvert fald kræver det en vis form for planlægning fra bilisternes side. At der ikke er vildt mange ladestandere i Grækenland, gør det ikke ligefrem lettere at køre elbil.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen indrømmer: “En lortesituation med lort på”
Ifølge ADAC er der cirka 2.000 offentlige ladestandere i Grækenland, hvoraf de fleste er placeret på det græske fastland og i eller i umiddelbar nærhed af storbyerne.
Til sammenligning er der ifølge Transportministeriet 21.000 offentlige ladepunkter i Danmark. Trods den nye græske regel tegner et svensk forskningsprojekt billedet af, at elbiler ikke øger risikoen for brand på færger. Læs mere om det her.
På den anden side kører der lige nu flere retssager, fordi elbiler menes at være skyld i, at fragtskibet Felicity Ace brændte og sank i Atlanterhavet i februar 2022.
Helt konkret mener både skibets ejer, reddiet Mitsui OSK Lines, og forsikringselskabet Allianz, at det er Volkswagens skyld, at skibet gik ned.
Parterne mener, at branden, der i sidste ende fik skibet til at synke, begyndte i en Porsche med lithium ion-batteripakke.
Branden betød blandt andet, at Lamborghini måtte genstarte produktionen af topmodellen Aventador. De mange biler er siden branden ikke hævet op på land igen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!