Denne Lancer Evo er det mest sindssyge stykke japanske mekanik, vi lรฆnge har set. Turboen alene tรฅler tรฆsk fra 3,7 bars tryk.
Det er efterhรฅnden siden, at Mitsubishi lagde Lancer-modellen i graven. Men fabrikken nรฅede alligevel igennem ti generationer โ og det er der kommet noget legendarisk ud af. Bรฅde i motorsport og pรฅ gadeplan. Isรฆr nรฅr bilerne ogsรฅ hedder Evolution.
Det sidste kan ses i dette vanvittige โ og meget rรธde โ eksemplar. Ikke bare har den 1.000 hestekrรฆfter, motoren snurrer ogsรฅ gerne med 10.000 omdrejninger i minutter.
Den fรธrste ombygning blev for lidt
Evoโen her af den tiende og sidste generation, og den har vรฆret under konstant ombygning siden 2014. Det hele begyndte, da ejeren, Gordon, gik efter en effekt pรฅ 355 hestekrรฆfter. Men selv det blev hurtigt for lidt.
Og hvad skal man sige? Sรฅ stak det vist af. Som bilen stรฅr i dag, er det klare omdrejningspunkt turboen. Den tรฅler tรฆskene fra 3,7 bar.
Men for at det hele ikke rasler fra hinanden, nรฅr sรธmmet gรฅr i bund, er en rรฆkke andre dele ogsรฅ opgraderet temmelig heftigt. Herunder intercooleren, ventiler, stempler, knastaksler og plejlejer. En sekventiel gearkasse med en trepladet kobling konverterer hestekrรฆfterne til fremdrift pรฅ alle fire hjul.
Imponerende, ikโ?
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk