Motorens pakninger går ofte til, når den skilles ad, og derfor har du brug for nye. Vi viser dig her, hvordan du selv kan lave pakninger
En motor indeholder mange forskellige typer pakninger i forskellige materialer som gummi, kork, fiber, kobber og mange flere. Når du afmonterer en del på motoren, hvorfra der flyder olie, vand eller en anden form for væske, kan pakningen sjældent genbruges, og du er tvunget til at købe et dyrt pakningssæt for at tætne delen under monteringen.
Det er sjældent, en pakning kan købes separat, så vil du have den, skal du købe et komplet motor-pakningssæt, som indeholder alle pakninger til motoren og koster en mindre formue. Medmindre du altså laver den selv.
For meget få kroner kan du hos din lokale reservedels-pusher købe pakningsmateriale og ark, som er præcis det samme, pakningen er lavet af.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Med lidt fingersnilde og vores guide ved hånden er du nu rustet til at tætne din motor på alle tænkelige måder, uden at skulle spendere hårdt tjente kroner på et færdigt pakningssæt.
Sæt i gang !
Værktøj:
Du skal bruge en skarp hobbykniv, en træklods og helst et huggepibe-sæt. Et bor kan alternativt også bruges til at lave huller med
Tidsforbrug:
Det behøver ikke at tage lang tid at producere dine egne pakninger. Det er dog vigtigt at være omhyggelig, ellers risikerer du, at motoren bliver utæt for væsker.
Pris:
Et pakningsark koster i omegnen af 50 kr. Så har du nok til mange pakninger, alt efter hvor store de er. Køb pakningsark og flydende pakning hos din nærmeste reservedelsforhandler.
Pakningssættet
Læs mere efter videoen:
Til mange ældre motorer er det umuligt at fremskaffe én specifik pakning uden at købe et komplet pakningssæt. Alt efter model og årgang kommer du let til at slippe 1.500 kr. og opefter for et sæt, og det er mange penge, hvis du kun skal bruge en enkelt lille pakning. Skal motoren renoveres helt, kan det dog godt betale sig at købe det komplette sæt.
Pakningsmaterialer
Det er ikke ligegyldigt, hvilket materiale din pakning laves i. Nogle materialer egner sig for eksempel godt til olie, men dårligt til vand. Sørg derfor altid at vælge det samme materiale, som den originale pakning var lavet af eller noget tilsvarende.
Ark af tykt kork
Ark af tyndt fiber
Trin for trin
1) Inden du går i gang med at lave en ny pakning, er det vigtigt at rense de to flader grundigt for gamle pakningsrester og snavs. Brug smergellærred eller en hvæssesten til at slibe med.
2) Der findes flere metoder til at kopiere en pakkeflade, men vi er mest tilhænger af at bruge olie. Her starter du med at give det udragende punkt en dråbe almindelig motorolie.
3) Med fingeren fordeler du olien på hele fladen, der skal tages aftryk af. Det er vigtigt, at du kun laver et ultratyndt lag olie, da det ikke må gennemvæde selve pakningspapiret.
4) Her er det en oliefilterkonsol, og den er let at håndtere. Større dele kan give udfordringer. Nu trykker du konsollen hårdt ned mod paknings-papiret, så olien på flangen kan lave et aftryk.
5) Når du føler, at hele overfladen har ramt pakningspapiret, fjerner du konsollen igen. Her ses hvor stort et stykke der skal skæres ud, for at flangen kan ramme papiret.
6) Til at skære det opmærkede område ud bruger du en hobbykniv, fordi knivbladet er ultratyndt og skarpt. Men start nu lige med at udskifte bladet med et helt nyt.
7) Hvis du har tendens til en urolig hånd, så snup lige en Gammel Dansk eller to, inden du går i gang med at skære. Det bedste resultat opnås ved at være utrolig omhyggelig.
8) Nu er det skåret ud til den midterste del af oliefilter-konsollen, så pakningsfladen kan komme ned at røre pakningspapiret. Sort snak? Se hvorfor i de følgende punkter.
9) Tilbage til tricket med olie på den flade, som pakningen skal ligge på. Denne gang får hele området et tyndt lag olie, da det er nu, du skal lave aftrykket af den rigtige pakning.
10) Så er aftrykket af oliefilter-konsollens pakningsflade lavet, og du kan nu præcist se, hvordan pakningen skal skæres ud. Prøv igen, hvis der mangler et hjørne af aftrykket.
11) Når du skal lave en runding, kan det være en stor hjælp at finde en genstand med samme diameter, som du kan skære efter.
12) Hvis du har mulighed for det, så find også gerne en genstand med samme diameter som den yderste del af pakningen, som du kan skære efter.
13) Nu begynder din pakning at ligne noget, selv om det ikke var håndarbejde, du fik 12 i. Husk at skære helt igennem pakningspapiret.
KØBSTIP: Et huggepibesæt koster små 300-500 kr., men giver lige den sidste finish. Og så har du jo sættet til en anden gang
14) Der, hvor oliefilter-konsollen boltes på, skal der være huller i pakningen. Du kan lave hul-lerne med kniven eller et bor, men det bliver altså lækrest med en huggepibe.
15) Hvis du har lavet et ordentligt aftryk, vil du på din pakning præcist kunne se, hvor du skal hugge hullerne ud til boltene. Placer huggepiben på pakningen, og vær meget omhyggelig
16) Placér en træklods under pakningen, og giv så huggepiben et ordentligt dask med en hammer. Alternativt bruger du et bor i den rette diameter eller skærer det ud med en kniv.
17) Nu er øjeblikket kommet, hvor du finder ud af, om du har gjort dig umage nok. Her har vi lagt pakningen på motorblokkens flange. Hvis pakningen følger alle kanter, har du gjort det godt.
FÆRDIG ! Så er tiden endelig kommet til en montering af konsollen med den nye, hjemmelavede pakning. Sørg for at rense begge pakningsflader grundigt af med affedter såsom bremserens eller sprit, så pakningen har de bedste forhold for at pakke helt tæt. Se lige, hvor flot og originalt det kan se ud – og så er tilfredsheden ved at lave tingene selv nok den største gulerod i hele projektet.
FLYDENDE PAKNING
Har din motor en pakning, der er umulig at genskabe, er flydende pakning en god løsning. Nogle motorer har det sågar fra fabrikken.
1) Inden start er det vigtigt, at du tjekker, om du har købt den rette pakningsmasse til netop dit formål. Flydende pakning findes i mange varianter og tåler forskellige temperaturer.
2) Da vi her har med en limende masse at gøre, skal begge pakningsflader renses grundigt af for at sikre en ordentlig tætning. Brug affedtende midler som bremserens og sprit
3) Inden du starter med at lave pakningsfugen, skal du danne dig et overblik over, hvor pakningen skal ligges. Her er det for eksempel ikke nødvendigt at pakke ude ved bolthullerne.
4) Fugens start og slut skal afsluttes mod hinanden, så du er sikker på, at de har fat. Derved undgår du en lækkende sprække i pakningen på det punkt.
5) Det er yderst vigtigt, at pakningsfugen ikke bliver for høj og massiv. De to flader, som skal pakkes mod hinanden, har et enormt lille mellemrum, som presser pakningen ud.
6) Du har nok fanget den med, at overskydende pakning i motoren er farligt. Derfor klemmer du nu konsollen hårdt mod flangen for at klemme den overskydende pakning ud
7) Nu afmonterer vi konsollen igen for at fjerne den overskydende pakning, som ellers kan risikere at komme rundt i motoren. Her skal du trække til, for pakningen limer kraftigt
8) Selvom du er yderst påpasselig med at smøre for meget pakning på, ses det her tydeligt, hvor meget overskydende pakning, der kan komme ind i motoren.
9) Med en klud kan du nu forsigtigt fjerne den overskydende pakning, mens den stadig er flydende. Det tager lidt ekstra tid, men hellere dét end at smadre motoren, ikke?
FÆRDIG! Det er ikke lige så lækkert som en rigtig pakning, men hvis du følger vores guide, kan flydende pakning sagtens bruges uden at skade motoren.
Besøg vores annoncør:
Redaktionen Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.