Annonce:

Guide: Sådan bruger du en gearkassepåfylder

Det kan være noget djævelskab, der grisser helt forfærdigeligt – men med en oliepåfylder slipper man for besværet

Livet gør-det-selv mekaniker er ikke altid en dans på roser, så hvorfor ikke gøre det lettere med det rette udstyr? Vi har testet en gearkassepåfylder fra Biltema, der er ret så genial, når først du har fundet ud af, at den eksisterer. Biltema har varehuse 11 steder fordelt over hele landet, og du kan på Biltema.dk let lave en komplet indkøbsliste, som kan printes ud inden afgang.

SVÆRHEDSGRAD: FOR BEGYNDERE – 1/10

Artiklen fortsætter efter annoncen:

SÅDAN GØR DU

1: Påfyldning af olie i gearkasse og bagtøj kan være noget forfærdeligt djævelskab, der det som oftest skal foregå nedefra og op. Med denne oliepåfylder kan du pumpe olien op.
2: Med til påfylderen følger et sæt forskellige påfyldningsrør, som olien pumpes igennem. Der er nemlig meget forskel på, hvor på gearkassen, olien skal påfyldes.
3: Vi har fundet det rør, der passer bedst til vores BMW 530d gearkasse og nu monteres det på pumpens håndtag. Nu er vi klar til at påfylde olien.
4: Beholderen kan indeholde syv liter olie, men de fleste manuelle gearkasser tager ikke mere end et par liter. Gearkassepåfylderen tåler ikke benzin eller andre opløsningsmidler.
5: Vores gearkasse tager lige knap to liter olie, så derfor fylder vi ikke mere på behol- deren, end vi skal bruge. Du kan dog altid pumpe det overskydende tilbage i dunken.
6: På håndtaget kan du pumpe olien ud i påfyldningsrøret. Start med at pumpe hurtigt op og ned på håndtaget, indtil du ser olie i slangen.
7: Nu er olien kommet til syne i slangen og det betyder, at du nu er klar til at pumpe olien på gearkassen. Hvert pumpeslag giver ca. 70 ml. olie, så det er bare i gang.
8: På vores gearkasse sidder påfyldningen i højre side midt på gearkassen. Det er en prop, som skal skrues ud, og igennem hullet pumpes olien nu ind.

9: Hullet sidder i en sådan højde, at olien løber ud, når der er tilstrækkeligt med olie på gearkassen. Når det løber som her, skruer du proppen tilbage i og er nu klar til at køre.
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også