Annonce:

Guide: Sådan monterer du et oliekøler-kit

Vidste du, at motorolie mister sin evne til at smøre, når den bliver for varm?

Annonce:

Du bør derfor altid montere en oliekøler, inden du tuner løs. 

Det er de færreste, der skænker motorolien en tanke, så længe standen på oliepinden bare er i orden. Men det er en kæmpe fejl, og har du en tunet motor, som ofte får lov at arbejde, gambler du med motorens levetid, hvis ikke du har styr på oliens temperatur

Mange af de dyre racing-olier smører fint, helt op til cirka 130 grader, mens de lidt billigere kan være nede omkring 110 grader.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kører du din motor hårdt, brænder dæk eller drifter, kan motorolien meget vel komme op på den kriminelle grænse. Hvis olien bliver for varm, mister den sin viskositet og smøreevne, hvilket betyder, at alle de bevægelige dele pludselig begynder at køre stramt mod hinanden, og så holder den motor ikke længe.

Vi anbefaler at montere et oliekølerkit som første opgradering, inden du går i gang med at tune eller bruge din bil hårdere end normal kørsel.

En oliekøler sørger for, at motorens olie har en chance for at holde den optimale temperatur, og giver dig samtidig en større mængde olie i systemet. En god og billig investering i motorens holdbarhed!


Værktøj:
Almindeligt håndværktøj er som altid et must, men du kan også få brug for en vinkelsliber, et svejseværk og en skruemaskine, alt efter hvor kompliceret monteringen er på din bil.

Tidsforbrug:
Vores montering tog cirka fire timer fra start til slut, men har din bil større pladsproblemer, kan det tage meget længere tid. Sørg altid for at lave projekter som dette en dag med god tid.

Sværhedsgrad:
På en skala fra 0 til 10 ligger monteringen oliekøler-kittet på en solid 8’er. Du skal altså være noget øvet ud i det mekaniske for at være med her. Men du skal nok klare den!

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Pris:
Det komplette oliekøler-kit koster 2.468 kr. hos Autoslanger.dk og indeholder alt, hvad du skal bruge til monteringen. Dog skal du forvente at beslag til monteringen er noget, som du selv skal smede sammen.

Ny type af oliefilter:
Selv om vores oliekøler-kit var købt til præcis vores motor, kunne den originale oliefilter-type ikke gå på gevindet, da selve den nye oliefilterkonsol har et større gevind. Det lykkedes os at få et oliefilter hos den lokale reservedels-pusher, men det er her, man ser, hvor bøvlet det nogle gange kan være at lege tuner!

Sådan virker oliekøling:
Nu skal du for alvor spidse ører, for selv om det ser simpelt ud, kan det virkelig gå galt, hvis du ikke følger oliens naturlige flow. Olietrykket fra motoren kommer på 99 procent af alle motorer ud til oliefilterets yderste kanaler for så at blive filtreret, inden den presses videre i motoren. Hvis du kommer til at vende slangerne modsat, vil oliefilteret virke som en prop, og så forsvinder olietrykket.

Responsiv Iframe

OLIEKØLER-KIT TRIN FOR TRIN

1) Det virker måske lidt bagvendt, men inden vi går i gang med at tappe motorolien af, åbner vi oliedækslet, så motoren kan ånde. Nogle motorer er ekstremt tætte, og det dur ikke.

2) For at aftappe motorens olie skal du finde bundproppen, som på de fleste biler sidder i bundkarret. Hvis olien er varm, bliver den tyndere og løber hurtigere af motoren.
3) Oliefilteret sidder på mange biler nede på siden af motorblokken. Det kan sidde uhjælpeligt fast, så hav altid en oliefiltertang eller lignende ved hånden – eller brug fantasien.
4) Et oliefilter bruges kun én gang, så når du har tømt det for olie, kan du roligt smide det ud. Det er en dødssynd at genbruge et oliefilter ved olieskift.
5) Når olien er stoppet med at løbe ud af bundkarret, renser du hullet med bremserens eller anden rensevæske og skruer bundproppen tilbage i. Skift eventuelt pakningen på proppen.
6) Da oliefilteret sidder meget udsat, kan der forekomme skidt og grus på flangen, når det afmonteres. Sørg for at rense den grundigt, ellers kan den nye konsol blive utæt for olie.
7) Kittet fungerer som en adapter, der gør det muligt at flytte oliefilteret til et mere hensigtsmæssigt sted og samtidig har udgange til en oliekøler.
8) Sørg for at spænde alle propper, studse og flanger ordentligt sammen, og tjek dem gerne to gange. Der er ikke plads til fejltagelser her, for de koster dig en motor.
9) Studsen i selve oliefilterkonsollen har et specielt gevind, som kun passer på nogle oliefiltre. Det er muligt at skifte gevindet ud til en anden type, men her var der kun et enkelt med
10) På den anden del, som skal skrues på motorblokken, medfølger der flere forskellige møtrikker med gevind, så du med garanti kan finde en, der passer på din motorblok.
De medfølgende o-ringe skal monteres i rillerne på adapter-konsollen inden montering. De sørger for at pakke helt tæt mod motorblokken, så olien forbliver i motoren.
12) Vi var lidt trætte af at opdage, at vores Nissan-oliefilter ikke passede på gevindet, men hos vores reservedels-pusher fandt vi oliefiltre fra flere bilmodeller, som passede.
13) Det er et ældgammelt trick, men det virker sgu. Nogle helt tørre o-ringe pakker ikke tæt, men får de en lille klat olie på sig, glider de let på og pakker 100 procent tæt på flangen.
14) Nu er det tid til at skrue adapteren på motorblokken. Vær meget omhyggelig, så o-ringene ikke falder af inden påspænding. Det kan nemlig være svært at se bagefter.
15) Normalt siger man, at et oliefilter kun skal spændes med hånden. Men en permanent adapter som denne må gerne spændes godt til.
16) Vi har ingen problemer med at finde plads til filterkonsol og filter, men på nogle biler kan der være pakket godt op, og så må du være kreativ.
17) Hvis din bil er af nyere dato, har du måske ikke lyst til at bore i den, men i stedet finde en eksisterende bolt. Her borer vi huller til beslaget, som holder hele oliefilterkonsollen.

18) Til vores kit medfulgte der ingen bolte, så vi fandt nogle 6 mm bolte og møtrikker i reolen. Brug låsemøtrikker, så filter og konsol ikke rasler løs under hård kørsel.
19) Det er nu tid til at montere filteret for sidste gang. Også her er tricket med en klat olie på o-ringen et godt tip, så filteret lukker helt tæt. Spænd kun filteret med en hård hånd.
20) Det er nu blevet tid til at finde oliekøleren frem og få den placeret et hensigtsmæssigt sted. Her monterer vi slangerne på den, så vi kender den helt præcise totale størrelse.
21) Det kan være svært at finde den rette placering til køleren, da den både skal sidde beskyttet, men med fronten ud mod den friske fartvind. Vi fandt her plads i forkofangeren.
22) Da det er et universal-kit uden beslag, laver vi selv nogle i fladjern, som senere skal svejses på karosseriet. Hvis din bil er nyere, så overvej evt. nogle beslag, der kan skrues på.

23) Når svejsningerne er kølet af, skal de beskyttes mod rust. Vi sprøjter først zinkspray på dem og senere et lag tyk sort undervognsbeskyttelse. Så skal vi ikke tænke på det.
24) Slangerne, som medfulgte til kittet, er alt for lange. Den lette løsning vil selvfølgelig bare være at lave en omvej for slangerne, men skal det være i orden, bør de afkortes en hel del.
25) Mål hver enkelt slange op, så du lige præcis har nok, og lav så en streg. Derefter vikler du et lag tape rundt om slangen, hvilket forhindrer den stålomspundne slange i at flosse.
26) Vi har eksperimenteret med en masse, og den bedste måde at skære en stålarmeret slange på er med en vinkelsliber og en tynd skæreskive, som laver et helt perfekt snit.

27) Start med at løsne den omløber, som sidder ud mod slangen. Derved bliver den koniske del af fittingen frigjort, og du kan nu trække omløberen af slangen.
28) Når du skal montere fittingsne på den afskårne slange, gør du bare det hele i punkt 27 baglæns – så går det ikke helt galt. Elokseringen ridses hurtigt, så vær forsigtig.
29) Når du har tilpasset alle slanger i den rette længde, er det nu tid til at montere dem, så de forbinder motor, oliefilter og oliekøler i et kredsløb.
29) Når alle slangerne er monteret, er det nu tid til at dobbelt-tjekke dem, så der ikke sker fejl. Sidder de som vist i boksen nederst på siden, har du gjort alting korrekt.
30) Fyld olie på. Vær opmærksom på, at motoren tager mere olie end normalt, fordi systemet nu er udvidet med ekstra slanger og oliekøler. Regn med cirka en halv til en hel liter olie mere.
FÆRDIG – Træk oliepinden, og kontroller standen. Gentag, når motoren har været startet og end ud med at have olie til maksimum-mærket på oliepinden. Vi tjekker alt igennem flere gange. Er en slange utæt eller monteret forkert, kan det forårsage voldsomme skader på motoren, som kunne være undgået. God fornøjelse!

 

Besøg vores annoncør:

 

 

 

 

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også