Vidste du, at motorolie mister sin evne til at smøre, når den bliver for varm?
Annonce:
Du bør derfor altid montere en oliekøler, inden du tuner løs.
Det er de færreste, der skænker motorolien en tanke, så længe standen på oliepinden bare er i orden. Men det er en kæmpe fejl, og har du en tunet motor, som ofte får lov at arbejde, gambler du med motorens levetid, hvis ikke du har styr på oliens temperatur
Mange af de dyre racing-olier smører fint, helt op til cirka 130 grader, mens de lidt billigere kan være nede omkring 110 grader.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Kører du din motor hårdt, brænder dæk eller drifter, kan motorolien meget vel komme op på den kriminelle grænse. Hvis olien bliver for varm, mister den sin viskositet og smøreevne, hvilket betyder, at alle de bevægelige dele pludselig begynder at køre stramt mod hinanden, og så holder den motor ikke længe.
Vi anbefaler at montere et oliekølerkit som første opgradering, inden du går i gang med at tune eller bruge din bil hårdere end normal kørsel.
En oliekøler sørger for, at motorens olie har en chance for at holde den optimale temperatur, og giver dig samtidig en større mængde olie i systemet. En god og billig investering i motorens holdbarhed!
Værktøj: Almindeligt håndværktøj er som altid et must, men du kan også få brug for en vinkelsliber, et svejseværk og en skruemaskine, alt efter hvor kompliceret monteringen er på din bil.
Tidsforbrug:
Vores montering tog cirka fire timer fra start til slut, men har din bil større pladsproblemer, kan det tage meget længere tid. Sørg altid for at lave projekter som dette en dag med god tid.
Læs mere efter videoen:
Sværhedsgrad:
På en skala fra 0 til 10 ligger monteringen oliekøler-kittet på en solid 8’er. Du skal altså være noget øvet ud i det mekaniske for at være med her. Men du skal nok klare den!
Pris:
Det komplette oliekøler-kit koster 2.468 kr. hos Autoslanger.dk og indeholder alt, hvad du skal bruge til monteringen. Dog skal du forvente at beslag til monteringen er noget, som du selv skal smede sammen.
Ny type af oliefilter: Selv om vores oliekøler-kit var købt til præcis vores motor, kunne den originale oliefilter-type ikke gå på gevindet, da selve den nye oliefilterkonsol har et større gevind. Det lykkedes os at få et oliefilter hos den lokale reservedels-pusher, men det er her, man ser, hvor bøvlet det nogle gange kan være at lege tuner!
Læs mere efter annoncen:
Sådan virker oliekøling: Nu skal du for alvor spidse ører, for selv om det ser simpelt ud, kan det virkelig gå galt, hvis du ikke følger oliens naturlige flow. Olietrykket fra motoren kommer på 99 procent af alle motorer ud til oliefilterets yderste kanaler for så at blive filtreret, inden den presses videre i motoren. Hvis du kommer til at vende slangerne modsat, vil oliefilteret virke som en prop, og så forsvinder olietrykket.