Annonce:

Guide: Sådan skifter du forlygtepærer

Det lyder som en let opgave, men der er masser af faldgrupper ved et pæreskift – men med denne guide kan du skifte dem selv

På de helt nye biler i den dyre ende af skalaen er halogenpæren på vej ud til fordel for strømbesparende LED-teknologi. Men derfor har langt størstedelen af den danske vognpark stadig de almindelige glødepærer som lyskilde i lygterne.

En glødepære har en meget begrænset brændetid, og pludselig er den bare død, hvilket kræver en udskiftning. Det kan du sagtens gøre selv, men tag dig i agt for monteringen, som kan være en rigtig svær opgave.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ofte er pladsen meget begrænset, og fatningerne i lygterne svære at udløse. Vi har derfor lavet en lille guide med tips og tricks, så du forhåbentlig kan blive hjulpet godt igennem et pæreskift på din bil.

For skiftes, det skal de med garanti. Vær dog opmærksom på, at nogle biler rent faktisk kræver en adskillelse af hele fronten for at gøre en udskiftning mulig.

HVORFOR UDSKIFTNING?
Brændetiden på en glødepære er begrænset, og så snart du har en sprunget pære, er du forpligtet til at skifte den ifølge loven.

TIDSFORBRUG
Et pæreskift kan tage alt fra tre minutter og op til flere timer alt efter bilmodel.

SVÆRHEDSGRAD
Igen afhænger det meget af bilmodel- len. Vi har set biler, hvor hele fronten skulle afmonteres for at komme til pærens fatning. Det er knap så sjovt.

RESERVEDELE
Vores testbil bruger H7-pæren som både nær- og fjernlys. Hos Thansen.dk koster en kvalitets H7-pære fra Osram kun 69,95 kr. En 21W orange pære til blinklyset koster 16,95 kr.

NÆR-OG FJERNLYS

1: Lokalisér hvordan du skaber dig adgang til forlygtens bagside, som er den vej du skal ind til pærerne. Det kan være snævert og kræve en del adskillelse. Vores bil er heldigvis ikke så slem.

2: For at komme til, skal vi afmontere studsen til påfyldning af sprinklervæske. Heldigvis har producenten gjort det let for os, så med udløs- ning af en enkelt plastikclips, kan det fjernes.

3: På bagsiden af forlygten umiddelbart lige bag den pære, som du ønsker at skifte, sidder der for det meste et låg eller et gummidæksel. Det skal afmonteres for at skabe adgang.
4: Nu kan du se se ind til pæren. Det er vigtigt at du bemærker, hvordan pæren vender, og hvordan den er fastgjort, inden du begynder at afmontere den. Her er den bare klikket i lygten.
5: Den nye pære pakkes ud, så du kun berører stålfatningen. En halogenpære er meget skrøbe- lig og kan tage skade ved berøring med fedtede fingre. Så forsøg at undgå det.
6: Klik pæren i stikket på bilen. Nogle gange skal det gøres inden montering af pæren som her, andre gange skal pæren først monteres i lygten og så have stikket på efter.

7: Det er ultravigtigt, at du vender pæren korrekt i lygten. Selvom den ser ens ud hele vejen rundt, så er den det ikke. Der er altid en slags tap eller flad bund, som passer i lygten.
8: Låget eller dækslet monteres nu igen. Sørg for, at det lukker tæt hele vejen rundt, som det skal. Ellers er risikoen for fugt i forlygterne stor, og det er ikke ligefrem kønt.
9: De ting som du afmonterede for at skabe plads, skruer du nu på plads igen. Her drejer det sig kun om et påfyldningsrør til sprinkleren, men det kan være mere omfattende på din bil.
FÆRDIG! Den sidste kontrol er den vigtigste. Kør op imod en væg og se, om selve lysbilledet ligner det, som den anden lygte leverer. Hvis de ser ens ud, har du vendt pæren korrekt.

BLINKLYS

1: Mange biler med flere lygter har i dag en gul/orange pære til at blinke med. Med tiden skaller den gule lak af, og så skal pæren skiftes ud. Det er ofte en meget enkel opgave.

2: På bagsiden af lygten sidder fatningen til pæren her udvendigt. Der er ikke meget plads, men vi kan alligevel lige komme til at dreje den mod uret, så pære og fatning kommer ud.

3: Pæren har to ben, som på den gule pære er forskudt. Det sikrer, at du ikke monterer en anden type 21W pære ved en fejl. De to ben skal passe i fatningens riller.
4: Når pæren har ramt rillerne, skal du trykke den i bund i fatningen og dreje den forsigtigt med uret, til du føler, at den er låst fast. Du bør ikke være i tvivl, det er ret tydeligt.

5: Fatningen har også nogle ben, som er i for- skellige størrelser, så du kun kan montere den tilbage i lygten på én bestemt måde. Det sikrer, at du ikke kan vende fatning og pære forkert. 
FÆRDIG! Hvis alt er gjort korrekt, så har du nu det fineste gul/orange blinklys, som en betjent eller synsmand vil synes godt om. Det var da ikke så slemt, vel?

 

 

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også