Det lyder som en let opgave, men der er masser af faldgrupper ved et pæreskift – men med denne guide kan du skifte dem selv
På de helt nye biler i den dyre ende af skalaen er halogenpæren på vej ud til fordel for strømbesparende LED-teknologi. Men derfor har langt størstedelen af den danske vognpark stadig de almindelige glødepærer som lyskilde i lygterne.
En glødepære har en meget begrænset brændetid, og pludselig er den bare død, hvilket kræver en udskiftning. Det kan du sagtens gøre selv, men tag dig i agt for monteringen, som kan være en rigtig svær opgave.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Ofte er pladsen meget begrænset, og fatningerne i lygterne svære at udløse. Vi har derfor lavet en lille guide med tips og tricks, så du forhåbentlig kan blive hjulpet godt igennem et pæreskift på din bil.
For skiftes, det skal de med garanti. Vær dog opmærksom på, at nogle biler rent faktisk kræver en adskillelse af hele fronten for at gøre en udskiftning mulig.
HVORFOR UDSKIFTNING?
Brændetiden på en glødepære er begrænset, og så snart du har en sprunget pære, er du forpligtet til at skifte den ifølge loven.
TIDSFORBRUG
Et pæreskift kan tage alt fra tre minutter og op til flere timer alt efter bilmodel.
SVÆRHEDSGRAD
Igen afhænger det meget af bilmodel- len. Vi har set biler, hvor hele fronten skulle afmonteres for at komme til pærens fatning. Det er knap så sjovt.
RESERVEDELE
Vores testbil bruger H7-pæren som både nær- og fjernlys. Hos Thansen.dk koster en kvalitets H7-pære fra Osram kun 69,95 kr. En 21W orange pære til blinklyset koster 16,95 kr.