Går styretøjet stramt, kan servovæsken være træt – sådan skifter du den
Du skifter motorens olie ofte. Men de færreste skænker servovæsken en tanke, når der skal laves service på bilen. Sagen er den, at servovæsken også bliver slidt med tiden, selvfølgelig ikke så hurtigt som motorens olie, men viskositeten og smørreevnen forsvinder, når olien bliver brugt og gammel.
Det kan resultere i et styretøj, der går stramt eller i værste fald en ødelagt servopumpe, så hvorfor ikke skifte væsken i tide, inden skaderne sker? På de fleste biler er servovæsken den samme som automatgearkasseolie og den koster meget lidt.
Du skal dog tjekke med foreskrifterne fra bilproducenten, inden du påfylder væsken. Med vores guide i hånden kan du roligt kaste dig ud i at skifte servovæsken selv, som nok til dato er den letteste opgave, vi har guidet dig til, selvom fremgangsmåden kan variere lidt.
HVORFOR UDSKIFTE SERVOVÆSKEN? Servovæske er en olie, som bliver slidt og derved tyndere med tiden. Symp-tomerne på en udskiftningsklar væske kan være en ‘snakkende‘ servopumpe eller en slatten servostyring.
TIDSFORBRUG:
Lidt afhængig af bilmodel tager det alt fra fem minutter til en time.
RESERVEDELE:
Der findes mange forskellige kvaliteter på servovæske, og vi kan virkelig anbefale at købe en god kvalitet som denne fra Castrol, som koster 119 kr. hos Thansen.dk
SVÆRHEDSGRAD: For begyndere – 1/10 Det er et meget lille indgreb, som stort set alle vil kunne klare selv. Med vores guide i hånden bliver det en smal sag for dig at gøre.