Annonce:

Guide: Sådan skifter du servovæksen

Går styretøjet stramt, kan servovæsken være træt – sådan skifter du den

Du skifter motorens olie ofte. Men de færreste skænker servovæsken en tanke, når der skal laves service på bilen. Sagen er den, at servovæsken også bliver slidt med tiden, selvfølgelig ikke så hurtigt som motorens olie, men viskositeten og smørreevnen forsvinder, når olien bliver brugt og gammel.

Det kan resultere i et styretøj, der går stramt eller i værste fald en ødelagt servopumpe, så hvorfor ikke skifte væsken i tide, inden skaderne sker? På de fleste biler er servovæsken den samme som automatgearkasseolie og den koster meget lidt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mange flere guides her

Du skal dog tjekke med foreskrifterne fra bilproducenten, inden du påfylder væsken. Med vores guide i hånden kan du roligt kaste dig ud i at skifte servovæsken selv, som nok til dato er den letteste opgave, vi har guidet dig til, selvom fremgangsmåden kan variere lidt.

HVORFOR UDSKIFTE SERVOVÆSKEN?
Servovæske er en olie, som bliver slidt og derved tyndere med tiden. Symp-tomerne på en udskiftningsklar væske kan være en ‘snakkende‘ servopumpe eller en slatten servostyring.

TIDSFORBRUG:
Lidt afhængig af bilmodel tager det alt fra fem minutter til en time.

RESERVEDELE:
Der findes mange forskellige kvaliteter på servovæske, og vi kan virkelig anbefale at købe en god kvalitet som denne fra Castrol, som koster 119 kr. hos Thansen.dk

SVÆRHEDSGRAD: For begyndere – 1/10
Det er et meget lille indgreb, som stort set alle vil kunne klare selv. Med vores guide i hånden bliver det en smal sag for dig at gøre.

1: Skru lovet af beholderen til servovæsken. Hvis du ser et filter i beholderens åbning, som mange bilmodeller har, skal du med en lille skruetrækker klikke det op.
2: Med en bremseudlufter kan du med fordel suge den gamle servovæske op af beholderen, så den bliver helt tom. Det er klart den letteste måde at gøre det på.
3: Har du ingen bremseudlufter, kan du sagtens bare skrue slangen af bunden på beholderen og den vej aftappe al væsken. Det kræver et oliekar under bilen og lidt rengøring til sidst.
4: Påfyld nu den nye servovæske i beholderen og fyld den helt op. Nogle biler tager en halv li- ter i beholderen og andre halvanden liter. Vores testbil har en forholdsvis lille beholder.
5: Når beholderen er fyldt, starter du motoren, så servopumpen kan arbejde. De fleste biler har en mekanisk remtrukket servopumpe, men nyere biler har en elektrisk pumpe.
6: Nu kører servopumpen, og for at få den til at arbejde og udlufte eventuelle luftlommer, skal du dreje rattet fra side til side. Styretøjet kan godt virke meget tungt, indtil det er udluftet.

7-8: Fortsæt med at dreje hjulene fra den ene yderposition til den anden. Du vil høre, at servopumpen arbejder hårdt, og du skal blive ved, indtil styretøjet går løst igen.
9: Under udluftningen er det yderst vigtigt, at beholderen ikke går tør for væske. Du skal derfor holde godt øje med den. Hvis den går tør, trækker du luft med rundt i systemet.
10: Nu skal du slukke motoren igen, så servo-væsken kan falde til ro i systemet. Du skal nemlig tjekke væskestanden med slukket motor, da væsken ellers bliver pisket rundt i beholderen.
11: Fortsæt med at suge beholderen tør for væske, indtil du kan se, at farven ligner den nye olie. Alternativt kan du tage en slange på tandstangen og aftappe der, men det er sværere.
12: Nogle beholdere har væskestanden udvendigt på siden, og andre har som vores en målepind på selve dækslet. Her ses det, hvordan standen skal være ved kold og varm væske.

13-14: FÆRDIG! Når standen i beholderen passer, kan du trykke sien tilbage og skrue låget på. Nu har du igen frisk servovæske til mange kilometer og slipper for en slatten servostyring

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også