Annonce:

Guide: Sådan skifter du trækakselmanchetten

Du kan sagtens skifte din bils trækakselmanchetter selv – bare følg vores guide 

En trækakselmanchet er et enormt udsat stykke hårdt gummi, som sørger for at holde fedt inde i selve det bevægelige trækakselled og holde snavs ude. Når en manchet bliver mør og revner, vil du se, at fedtet bliver slynget ud, og efter kort tid vil trækakselledet være ødelagt. Du vil også få en anmærkning til syn, så her skal du sørge for at have styr på dine manchetter.

En trækakselmanchet koster i mange tilfælde under 100 kr., men skal du have den skiftet på et værksted, løber der ofte i omegnen af 1.500 kr. på i arbejdsløn, men dem kan du spare, hvis du følger vores guide punkt for punkt.

Det er klart, at ikke alle biler er skruet sammen som vores testbil, så derfor er guiden vejledende, men i store træk er alle punkterne ens, og faktisk så er det på mange biler lavet endnu smartere end her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

HVORFOR UDSKIFTNING?
Med tiden bliver manchetten mør og revner. For at skåne trækakselledet skal manchetten skiftes, så snart utætheden konstateres. Og så går den heller ikke til syn med en utæt manchet.

TIDSFORBRUG
Alt afhængig af bilmodel og årgang tager det fra cirka en time og helt op til fire timer at skifte en manchet. Vi brugte to timer på vores Skoda Fabia-testbil.

SVÆRHEDSGRAD
Du skal ikke være helt grøn, men det kræver heller ikke en mekanisk uddannelse.

RESERVEDELE
En trækakselmanchet med tilhørende fedt, spændebånd og møtrik koster fra 99,95 kr. hos Thansen.dk

SKIFT AF TRÆKAKSEL – TRIN FOR TRIN

1: Hjulet afmonteres så der kan blive plads rundt om hjulophænget, hvor vores indgreb skal finde sted. Det punkt behøves vist ikke nærmere uddybelse.

2: Inden du adskiller noget, er det en god idé at løsne den store møtrik til trækakslen. Brug en luftnøgle eller en fastnøgle og et langt jernrør, mens din kammerat trykker på bremsen

3: Alle bolte på hjulophæng er udsat, derfor er det et godt trick at rense synlige gevind med en stålbørste og derefter sprøjte rustløsner på. Så er risikoen for at knække en bolt en del mindre.
4: Det lykkes os at løsne bolten, der holder fjederben og spindel sammen. Det er nødvendigt at adskille de to fra hinanden for at få trækakslen ud af hjulnavet.
5: Bank forsigtigt men kontant på spind- len, så den løsner sig fra fjederbenet. De to ting kan side uhjælpeligt fast, så her er en god portion tålmodighed vigtig.
6: Når spindel og fjederben er frigjort fra hin- anden, kan trækakslens hoved let trækkes ud af spindlens stråler, som du ser her. Sørg for at det hele ikke hænger i en ledning eller slange.

7: Stålspændendebåndende skal nu åbnes, så du kan afmontere manchetten. Det er den type, som er klemt sammen, og de åbnes let ved at vride en flad skruetrækker ind i låsen.
8: Nu kan du trække trække manchetten af hovedet. Du skal ikke bruge den gamle til noget, så derfor skærer vi den af med en hobbykniv, så den ikke hænger i vejen. Det er noget fedtet stads.

9: Med et fast tag holder du i trækakselho- vedet med den ene hånd, mens du hamrer hårdt på indersiden med en hammer. Hovedet er bare skubbet ind over en låsering, som hopper af.
10: Med i kittet følger der en pose med nyt trækakselfedt. Du skal sådan set bare tømme den ud i den nye manchet, som du lige har gledet ind over trækakslen.
11: Nu skal hovedet på igen, og det skal hamres ind over låseringen igen. Du må for guds skyld ikke slå på gevindet, men skru istedet den gamle møtrik på, som du så hamrer på.
12: De nye stålspændebånd skal klemmes hårdt sammen på den firkant, der stikker op. Det kan gøres med en knivtang eller en rigtig spænde- båndstang som her. Tryk alt, hvad du kan.

13: Nu skal du bare gøre det hele baglæns. Det sværeste er faktisk at få fjederbenet lige ned i spindlen. Når der er lykkes dig, så presses de sammen med en donkraft og spændes fast. 
14: Den nye centermøtrik til at fastholde trækakslen i navet skal nu monteres. Den skal spændes hårdt, og ofte medfølger der det eksakte tilspændingsmoment i montagevejledningen.
FÆRDIG! Til slut renser du lige bremseskiven med bremserens, for det kan nærmest ikke undgås, at du har ramt den med trækakselfedt, og det kan give nogle ubehagelige bremsesvigt
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også