Du kan sagtens skifte din bils trækakselmanchetter selv – bare følg vores guide
En trækakselmanchet er et enormt udsat stykke hårdt gummi, som sørger for at holde fedt inde i selve det bevægelige trækakselled og holde snavs ude. Når en manchet bliver mør og revner, vil du se, at fedtet bliver slynget ud, og efter kort tid vil trækakselledet være ødelagt. Du vil også få en anmærkning til syn, så her skal du sørge for at have styr på dine manchetter.
En trækakselmanchet koster i mange tilfælde under 100 kr., men skal du have den skiftet på et værksted, løber der ofte i omegnen af 1.500 kr. på i arbejdsløn, men dem kan du spare, hvis du følger vores guide punkt for punkt.
Det er klart, at ikke alle biler er skruet sammen som vores testbil, så derfor er guiden vejledende, men i store træk er alle punkterne ens, og faktisk så er det på mange biler lavet endnu smartere end her.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
HVORFOR UDSKIFTNING?
Med tiden bliver manchetten mør og revner. For at skåne trækakselledet skal manchetten skiftes, så snart utætheden konstateres. Og så går den heller ikke til syn med en utæt manchet.
TIDSFORBRUG
Alt afhængig af bilmodel og årgang tager det fra cirka en time og helt op til fire timer at skifte en manchet. Vi brugte to timer på vores Skoda Fabia-testbil.
SVÆRHEDSGRAD
Du skal ikke være helt grøn, men det kræver heller ikke en mekanisk uddannelse.
RESERVEDELE
En trækakselmanchet med tilhørende fedt, spændebånd og møtrik koster fra 99,95 kr. hos Thansen.dk