Støjdæmpende materiale er den hemmelige ingrediens, som producenterne af luksusbiler har brugt i årevis for at fremme følelsen af kvalitet og køreglæde. Men du kan sagtens opnå det samme i din budget-bil – vi har været på besøg hos CARSound Bilstereo i Odense for at se nærmere på det.
Annonce:
Køber du en bil i den billige ende af skalaen, vil du ofte opleve, at du kan høre støj fra motoren, vejen, vinden osv. Men det er ikke fordi, at din billige bil har en dårlig motor, eller er lavet af noget dårligere metal – det er simpelthen fordi, at producenten har sparet støjdæmpningen væk for at holde prisen i bund.
Motoren i en Mercedes støjer også – du kan bare ikke høre den, fordi Mercedes har brugt en masse energi på at støjdæmpe karosseriet, så lyden ikke trænger indendørs. Hos CARSound Bilstereo i Odense har de specialiseret sig i at skabe ægte køreglæde via støjdæmpning, som faktisk koster mindre, end man umiddelbart skulle tro. Vi fik lov til at være med på en komplet støjdæmpning af en Suzuki Vitara, og resultatet ser du i artiklen herunder. Men først nogle gode råd:
4 gode råd til professionel støjdæmpning
Før du læser videre, så kommer CARSound lige med et par gode råd. Støjdæmpning og lydisolering fås efterhånden i rigtig mange kvaliteter og fra rigtig mange producenter. CARSound anbefaler dog, at du altid sørger for, at disse fire ting er i orden, hvis du skulle vælge et andet produkt end StP:
1. Produkterne skal være ISO3795-godkendte
Så du er sikker på, at de er brandtestet til brug i en bil.
2. Hav tillid til producenten
Sørg for, at du ved, hvem der har produceret støjdæmpningen, så du ved, at kvaliteten er i orden og ikke ender op med lim, der ikke kan holde, butyl der smelter i varmen, eller karrosseri der ruster.
3. Antikorrosionsmiddel i limen
Sørg for så vidt muligt for at vælge en støjdæmpning med antikorrosionsmiddel i limen, så du er sikker på, at karrosseriet ikke ruster.
4. Monter det korrekt – det SKAL rulles på!
Det er vigtigt, at støjdæmpningen rulles på, så der INGEN luftbobler findes under butylen, hvor der med tiden kan opstå kondens og senere rust. De fleste typer støjdæmpning har små mønstre i den øverste alufolie. Disse er ikke til pynt, men bruges som indikator på, om støjdæmpningen er monteret korrekt. Alle mønstre skal være helt flade – ellers er støjdæmpningen ikke rullet korrekt på.
StP Standartplast – ISO-certificeret producent
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Produkterne fra StP er naturligvis brandtestet og godkendt til brug i biler (ISO3795/GOST25076), ligesom producenten StP naturligvis er ISO14001-certificeret og godkendt leverandør til bl.a. VW, Ford, Nissan, Hyundai og mange flere.
StP står bl.a. bag støjdæmpningen af den russiske præsidents fly (Ilyushin IL-96) og MI-8 helikopteren, samt en del af det russiske tognet.